Showing posts with label side story. Show all posts
Showing posts with label side story. Show all posts

Saturday, January 01, 2011

Wednesday, August 11, 2010

Enough said... Just do it!

Salam,

Aha... Dah bermula episod 1 Ramadhan kita tahun ini. Alhamdulillah, banyak mesej pesanan ringkas, mesej di facebook, status facebook dan di berbagai tempat lagi kita bole lihat ramai yang meraikan kedatangan Ramdhan Kareem ini.

Its just started! Kawan-kawan semua, sudah cukup rasanya kita asyik menggunakan lidah berbicara.

Jom kita tumpu pada amal pula. Beramal lah sebanyak mungkin yer.

Apa-apa amalan pun asalkan tak langgar syariat. Buatlah asalkan yang baik.

Disebabkan tajuk kali ni pun suruh kurangkan bercakap, jadi terpaksa guna jari menulis di blog, haha...

Oke...

Selamat beramal semua dan jangan kemana-mana. Ikuti kisah Ramadhan tahun ini sampai episod terakhir.

. . .

Friday, June 12, 2009

Pujian hanya milik Nya...

Segala puji hanya milik yang Maha Esa. Syukur atas ketentuan Nya.
Saya ungkapkan segala puji-puijian pada Pencipta Semesta ini. Doa dan harapan dimakbulkan. Ameen~

Apa yang dinanti-nanti kini berakhir. Syukur tidak terhingga setelah mendapat keputusan peperiksaan yang terkahir. Mintalah pada Nya. Jangan sombong atau malu untuk memohon dari Nya.

Kerana hakikat segalanya ditentukan Nya. Syukur-syukur. Fasa seterusnya bermula =)

Ayuh mari teruskan perjalanan. Banyak lagi dakwat untuk saya lakarkan masa depan yang bagaimana buat saya. Semuga ia lakaran yang cantik =)

p/s: penat teramat OC tahun ni. Oc night??? Faham-faham je lah =D

Tuesday, June 09, 2009

saudaraku...

Assalamualaikum WBT

Pertamanya, saya menyeru pada diri saya sendiri untuk sentiasa memperbaiki diri. Saya juga mohon pada yang Esa, agar niat diri ini sentaisa tetap semata-mata kerana yang Esa.

Saya mohon maaf sekiranya ada pihak yang berkecil hati dengan saya, maka saya nyatakan permohonan maaf ini secara terbuka melalui laman sesawang saya.

Sama-sama kita nilai kembali, hujung jalan ini kemanakah kita semua? Kita semua punya cita-cita yang sama. Ayuh mari kita berganding bahu.

Meminjam kata-kata DSAI " bersikap merangkul dan tidak meminggirkan ". Dasar baik disepakati, yang tak elok dihindari.

Semoga Allah SWT sentiasa membimbing kita kerana ini jalan yang panjang.

Allah hu'alam~

Monday, June 01, 2009

Sibu..

Saya ada kat Sarawak sekarang ni. Ade kat Sibu. 1 jam 55 minit dari LCCT ke Sibu. Saja jalan-jalan ke rumah kawan mak saya.

Takde buat ape pun sangat. Lagipun kenduri kawen adik kawan mak saya tu kelmarin. Pengatin lelaki tu orang Sg. Petani, Kedah.

Macam biasa la, jumpa orang kedah, borak-borak ramah gak lak. Esok baru saya akan ke Kuching, Sarawak lak.

Eh oke lah, diaorang ajak pegi pekan Sarikie lak. Nanti update lagi yer...

Huhu.. Sarawak pun panas gak... ingat sejuk macam kat canada ke :D

Sebelum terlupa, Selamat Hari Lahir pada Ida. Hoho... sekarang sudah sedikit tua. Muga Allah sentiasa Rahmati.

Dan juga adik Fatihah kami, anak kak Ita. Semuga besar nanti jadi Srikandi Agama ini yer, Ameen!!! :)

Saturday, May 30, 2009

...

2002~2009...

Jauh perjalanan itu, namun telah berlalu...

2009~...?








Terima kasih~

Saturday, May 16, 2009

Cita-cita...

Kejar cita-cita sampai hujung dunia~
Jangan pernah menyerah kalah~

-ikal,laskar pelangi...

Kita harus punya cita-cita~
Dan disekolah inilah kita mulai cita-cita itu~

-lintang,laskar pelangi...


p/s: sempena hari guru, karena guru yang banyak memulai cita-cita anak didiknya~

Thursday, May 07, 2009

Panassssss~

Huuu... makin lama makin panas lak MMU nih. Macam2 btol. Dah la cuaca memang panas kat Melaka nih, tambah pulak panas lain. Haha.. memang tak payah mandi air panas gadek dah, sebab dah terlebih panas.

Dengan isu penulis2 bloggers yang semakin melupakan etika menulis, dengan OC yang macam2 hal, dengan kisah SRC yang akan tukar sistem... panas panas!!! :D Haishh.. ni yang terasa macam nak makan pisang goreng panas nih... huuu..~

Tak tau la apa nak jadi lagi 5 tahun kat MMU nih. Nak cakap lebih2 pun tak boleh jugak, mana tau nanti saya sendiri kena campak kerja kat MMU, maklumlah MMU kan bawah TM, tak mustahil TM hantar ke MMU, haa sudah.. kena ngadap MMU lagi. Huu~ panas lagi panas :D

Biarlah la panas2 sume nih, mana tau kot2 esok salji turun kat Melaka ni, sejuk skit. Boleh main snow kat belakang bukit beruang tuh. Doa2 la salji turun yer :D huhu~ Bole guling2 atas salji, pastu wat patung salji huhu :D Kalo nak ais pun senang :D free jek.. ;)

Oke lah, lebih baik siapkan presentation nih. Esok nak kena present.. huuu... Ya Allah kau mudahkanlah segala urusan Aizam Ameen!!!!!~

Exam exam dah dekat~ :D

Monday, April 13, 2009

Baju dan Hebahan Aktiviti!!! ~

Salam

Inilah dia bila orang bujang basuh baju...

Baju ni asal nya putih. Antara baju-baju yang saya dok jaga sangat2. Sekali dah jadi warna PINK. Alamak... macam mana nak pakai nih?

Takpe-takpe, nanti rendam dengan cloroc (betul ke ejaan tu).

Apapun yang penting ialah nak hebahkan, insyaAllah 15 April ini (rabu) *Melaka cuti sebab hari bersejarah melaka, PEMBINA Melaka dengan kerjasama Unit Agama Bahagian Hal Ehwal Pelajar MMU Melaka, akan menganjurkan satu seminar seperti berikut:

Tajuk: Seminar Jati Diri Muslim Siri 3
Waktu: 8.30 pagi - Asar * 4.30 petang
Tempat: Multimedia Universiti, Melaka

Jom la kawan-kawan semua datang beramai-ramai. Alah.. tak sampai sehari pun. Kalau pegi jalan-jalan, tengok wayang, shopping kita bole spend masa, ini nak dapat ilmu yang sangat penting. JATI DIRI MUSLIM!

Assignment banyak nak buat?? Alahaii.. saya dah jadi mahasiswa ni, masuk tahun ni tahun 6 campur Diploma. Tipu la kalau cakap tak ada masa. Time is yours, you decide where to put the priority.

JOM JOM JOM!!! JOM datang seminar!! Jumpa di sana oke. Kalau berminat dan nak tahu lanjut boleh call nombor ni...

013-6286991 - Hamdan
013-6285880 - Aizam

Jazakallahukhair..

p/s: Siapa yang menghadirkan diri dalam majlis2 ilmu ni, ibaratnya taman2 syurga dan doa kita diangkat malaikat. Ape lagi.. jom laa.. ;)

Tuesday, February 10, 2009

Tak belajar dari kesilapan!

Hah!! kan.. memang inilah satu benda yang sangat susah bagi saya. Tahu ape yang susah tu??
Iskk.. Cakap tak serupa bikin, pandai cakap tak pandai buat, cakap je lebih, sendiri tak buat, cakap boleh lah, buat tak jugak, dan apa apa lagi yang semakna dengannya.

Inilah dia kelemahan saya yang paling ketara. Huh... nak tak nak kena usaha jugak untuk atasi. Huh... macam susah jer... biar lah susah, kena usaha jugak!

Nanti orang cakap ****** Biar jer orang nak cakap apa... takpe... yang penting sendiri usaha dulu... hah...

Baik!

Wednesday, January 21, 2009

entry pagi buta~

wah... dah masuk minggu ke-2 cuti, kampus memang sunyi sepi, tinggal budak2 international yang memeriahkan kampus... tak balik cuti, macam ni la jadinya... esok rabu, ade makan free kat STAD, jom p makan free esok...
tapi kena tolong la akak2 STAD packing bag skit utk dak2 Januari intake, dah nak masuk... kawan2 ade yg tgh bercuti, berehat bersama keluarga, ade yg nk ke genting, ade yg tgh berprogram di perlis, mcm2 lagi lah..
pastinya trimester 3 bakal bermula, InsyaAllah, satu pengembaraan bakal berakhir dengan izinNya... pengembaraan yang dimulai dengan angka 0 dan kini dipenuhi angka2 yang berbeza nilai..
pohon segalanya berjalan baik mengikut perencanaan yang telah diatur... AMEEN!!!! lama juga kembara ni... rasa seperti baru bermula, kini telah tiba digaris tamat... huh... kalau nak dikira, penuh dengan manis, masam, masin rencahnya...
hmm... terlalu banyak cerita, kalau ditulis, 6 jilid buku rasanya... haha... rakan2 ramai yg telah dulu ke alam nyata, sy pula kemudian menyusul kesana...
hah... ape yg direpek nih... karut pagi2 buta... oke lah.. selamat semua~
santribonos--

Monday, January 19, 2009

3 hari 2 malam~

Salamun Aleyk'

3 hari 2 malam kami berkampung di Kompleks Rakan Muda, Alor Gajah, Melaka. Kem Lepasan SPM anjuran KRIM ( Kelab Remaja Isma ) dan PEMBINA ( Persatuan Belia Islam Nasional ). Hampir 40 orang peserta. Ada yang datang dari K.L, ada dari Shah Alam, Johor, Perak, Kedah pun ada dan paling ramai dari Melaka la.

Kem Lepasan SPM 09 (KLS) ni sebenarnya satu kem untuk bantu adik2 yang sedang tunggu keputusan SPM untuk bantu mereka merancang sebelum masuk Universiti. Nak masuk U kena buat apa? U mana yang bagus? Pinjaman atau biasiswa nak dapt dari mana? Kat U nanti macam mana? semualah tentang U dan kem ni member jawapan kepada adik2 ni semua.

Tapi taklah 100% penerangan tentang U je, ada juga slot "team building" , main "game' dan sebagainya. Main game sampai tangan dan seluar saya koyak haa... ni semua sebab hamdan yang asyik nak lari jaa.. weii hamdan.. kita menang la.. buat apa nak lari??? tengok saya!! Konfiden, kalah pun buat macam orang menang, mesti musuh konfius, sapa yang menang ni sebenarnya??? hahaha..

Apapun semua berjalan lancar, banayk perkongsian yang adik semua tu dapat. Memang bermanfaat lah.. penceramah, fasilitatior semua bukan calang2 orang, ada yang garaduate dari mesir, aussie, new zealand, U.K, dan yang paling hebat dari MMU lah.. hahaha..

Semua tu pulak, engineer petronas la, guru MRSM la, Pnesyarah University la, student yang tak habis2 belajar lagi.. :D semua ada... memang adik2 tu semua gembira lah...

Oke la, setakat tu je dulu update kali ni, tahun depan ade lagi KLS ni, pastikan lebih ramai datang oke!!

adiosontro--

p/s: Hamas telah menang!!! Hidup HIdup!!!! hiduP HAMAS!!! hanCur hanCUR!!! haNCur yaHUdi!!!

Thursday, January 08, 2009

Malaysian Studies... >:)

Salamun Aleyk'

Haa.. jam dah pukul 1.05 pagi, kiranya dah hari khamis la ni yer. Tak tidur lagi nih, macam student yang ada exam lak. Isk isk isk... exam takde pun nak tidur lewat gak, sian yang ade exam tu ha, tak tidur bersengkang mata ngadap nota nota tersayang :D

Baru kejap tadi dalam pukul 10 malam macam tu, kire semalam la sebab dah lepas pukul 12 kan, saya ke kedai runcit... lupa lak nama kedai tu, ape merbok tah... masuk je kedai tu terus ade orang tegur saya

"haa zam..." saya pun jawab la "oohh en. zaki" en. zaki ni manager customer sales kat TM tempat saya practical sekarang ni. Adelah borak borak sikit, pastu dia tanya "awak kenal tak sape tu?" sambil tunjuk ke arah kaunter bayaran" , saya pun tengoklah, rupanya " ohh.. kenal, madam husni" , lecturer kat MMU tempat saya belajar.

Apa lagi, borak la sikit sikit. pastu saje tanya soalan ni " paper madam esok ek (harini la kiranya sbb dah pukul 12 pagi)" dia pun jawab " aah.., mana awak tau?" saya jawab balik "ada kawan kawan bagitau".

pastu korang nak tau tak madam cakap ape tentang paper Malaysian Studies kali ni??!!!

Haaaa... naseb la sape yang amek Malaysian Studies sem ni!! Kalo korang nak tau sebelum jawab exam esok... call saya dari jam 8.30 - 9.00 pagi je bole call... :D

Sekian dulu untuk kali ini.. Selamat Menjawab Peperiksaan pada yang masih ada Exam!!!

All Da Best!!!!

p/s: kedai runcit tu adalah kepunyaan madam husni dan suaminya en. zaki...

Wednesday, December 24, 2008

Monday, December 22, 2008

Saya kaya!! Awak apa ada??

Salamun Aleyk'

Wah!! Besarnya rumah tu!! Wah!! Cantik nya kereta tu!!Wah!! Canggih la telefon bimbit dia!! Hurmm.. Alhamdulillah, segala puji dan syukur kita panjatkan pada Allah atas segala nikmat dan rahmatNYA.

Hari ini ramai diantara kita yang hidup dalam suasana yang sedikit mewah berbanding yang lain. Ramai dikalangan muslim hari ini mempunyai kekayaan yang saya kira sangat bertuah. Ramai usahawan usahawan, peniaga peniaga muslim yang kaya raya.

Alhamdulillah ini cukup baik, kerana kita sememangnya perlu pada mereka yang kaya ini. Perlu?? Untuk apa??

Mari kita singkap kembali sirah rasulullah s.a.w. Secara umumnya, ramai dikalangan sahabat baginda s.a.w yang kaya raya sebagai contoh Uthman Bin Affan, Abdul Rahman bi Auf, Abu Bakar As-Siddiq.

Tidak perlu digambarkan betapa kaya raya sahabat sahabat ini. Subhanallah, memang sangat kaya. Digambarkan, di dalam buku Fiqh al-Sirah, Dr. Munir Muhammad Gahdban telah membawakan sebuah riwayat bagaimana Rasulullah S.A.W. telah mengatakan: "Jika kamu memberikan pasir kepada Ibn Auf, nescaya dia akan berupaya menukarkannya dengan emas".

Betapa kayanya sahabat rasulullah s.a.w. Lebih kaya dari kita hari ini. Jika kita berupaya memandu sebiji BMW, saya kira Ibn Auf mampu belikan 100 buah BMW untuk orang lain sesuka hatinya. Namun ini tidak berlaku. Apa yang berlaku??

Para sahabat ini hidup dalam penuh ketaatan merendah diri pada Allah s.w.t. Tidak pernah meninggi diri, tidak pernah menyombong diri, tidak pernah berbangga dengan harta kekayaan ini. Kenapa ini berlaku?? Sedangkan mereka lebih kaya dari sesetengah kita yang kayanya cuma 1% dari kekayaan sahabat ini namun sudah lupa diri.

Kerana mereka faham dan sedar. Itu bukanlah hak mereka. Kerana mereka sedar siapa yang memberinya. Saudara, Islam sesekali tidak pernah melarang umatnya untuk menjadi kaya. Tidak pernah sama sekali. Tetapi apakah kekayaan yang Allah beri ini kita gunakan ia pada jalan yang betul?

Apa kekayaan bergudang gudang ini bila kita mati ditanam bersama sama kita? Kekayaan, harta yang banyak, semua ini datangnya dari Allah. Maka kembalikanlah rasa syukur ini pada Allah. Belanjakanlah harta yang banyak ini pada jalan Allah.

Jangan pernah sesekali bangga diri, sombong dan bongkak dengan harta ini. Ketahuilah, bila bila masa, dimana saja, Allah berupaya mengambil segala kekayaan ini sekelip mata. Apatah lagi bila malaikat datang mencabut nyawa, tidak ada gunanya harta yang banyak ini jika tidak pernah guna pada jalan NYA.

Disclaimer: Sekadar perkongsian untuk diri sendiri dan sesiapa yang membaca. Harta yang paling Allah suka bila ia diguna pada jalan Agama. :)

Saturday, November 29, 2008

:> ;) :D =>

salam...

weekend ni sy ada sesuatu yang menarik nk kongsi.. tapi bukan skang la.. nnt dh selesai sume sy bgtau.. haha.. :> belajar belajar.. nnt bila sampai turn kita pulak nnt senang, dah tau skit sebanyak ape kena buat.. preparation awal..

tapi xpe, lmbt lg turn sy nih.. haha.. oke ek.. nnt sy upload kn gmbr2 ttg ape yg menarik sgt tu.. :D

Thursday, November 27, 2008

hari khamis~

Salamun Aleyk'

hari ni saya tak kerja, jadi bila ke campus tadi.. tak larat nak jwb dh rasanya.. "ni nape x kerja?" , "wat pe kt campus?" heh.. semua orang yg saya jumpa mesti akan tanya..

jawapan dia.. sbb sy cuti arini.. oke ;O

sempat berjumpa dengan teman dari indonesia masa makan tengah hari tadi.. jadi sempat kami berdiskusi bicara tentang beberapa perkara.. sedikit ketidakpuasan hatinya diluahkan.. sabar pak.. tahun depan kamu harus bertanding.. terus insyaAllah jika berjaya kamu bisa atur seperti yg kamu telah rancang :)

REMINDER terakhir.. rakan kita shah fitri akan melangsungkan perkahwinannya ahad ni. . beliau jemput semua rakan rakan hadir.. :) Jemput datang semua..

baiklah, ada beberapa kerja perlu diselesaikan dulu, tak kerja ni bukan saja saja sebenarnya.. ada 2-3 perkara nak uruskan.. oke..

Selamat menghadapi Mid Term XM pada rakan rakan di campus.. :)

Tuesday, November 25, 2008

musik~

menarik... bagaimana musik mampu mengesani hati manusia..? saya salah seorang manusia yang tergolong dalam golongan itu...

musik bole pengaruhi jiwa jiwa... ada orang biasa saja, sekadar dengar lagu, hayati lirik dan irama, tapi saya macam disentuh dengan irama dan kadang kadang liriknya juga..

seperti itu juga saya kira kita harus mengesani suasana... bagai musik yang menyentuh jiwa.. membelai halwa telinga... hanyut dibawa irama... terlena dibuai lirik...

begitulah kita seharusnya mengesani masyarakat... dekati mereka bak irama yang indah didengar... mereka suka...

1,2,3 mari mula... do re mi sama sama mengesani~

Thursday, November 20, 2008

Mahasiswa~

Salam semua~

Bicara tentang mahasiswa, ada banyak perkara yang boleh kita perkatakan mengenainya. Mahasiswa itu idealis, bertenaga, perkasa, besar cita cita, berani, berbagai lagi yang boleh diumpamakan sebagai mahasiswa.

Mahasiswa juga agen perubahan, juru bicara masyarakat, mahasiswa bersama rakyat, dan berbagai lagi slogan slogan yang dikait rapat dengan mahasiswa. Seadanya mahasiswa itu, sangat kuat dikaitkan dengan sesuatu yang baik, sesuatu yang membawa kepada sejahtera samada diantara mereka, masyarakat mahupun diperingkat pimpinan negara.

Sejarah jelas telah menunjukkan, bagaimana suatu ketika, gelombang kebangkitan mahasiswa yang menuntut kepada pengorbanan besar hatta nyawa mereka tika mana Presden sukarno digulingkan Mahasiswa. Kekuatan mahasiswa pada ketika itu, tidak mampu dipertikai sesiapa. Laungan "student power" kuat keudara memenuhi ruang udara. Hinggakan setiap hati hati berdarah panas lantas bangun perjuangkan keadilan yang menjadi asas perjuangan.

Penumpuan pada masyarakat pula menyaksikan berbagai bagai bentuk program, aktiviti kemasyarakatan dianjur mahasiswa dalam suatu proses pembinaan jati diri. Sifat sukarela, rendah diri, simpati, dan pengorbanan di didik dengan baik, disemai agar benih benih yang tumbuh kemudian hari mampu untuk menjadi sepohon rimbunan pokok yang mampu memberi buah yang banyak pada sesiapa juga.

Masakan mahasiswa di Malaysia juga terkesan pada slogan "student power" hinggakan peristiwa di Baling, Kedah menjadi saksi kebangkitan mahasiswa ketika itu yang dipimpin pak Anwar sekarang ini Ketua Oposisi. Tika mana "gestapo" digelar mereka, menguasai ITM pada saat itu, menuntut hak mereka diberi pengadilan.

Semua ini masa lalu. Suatu masa dimana mahasiswa ini, bukar sekadar pada gambarannya mereka hebat, malah tindakan, reaksi, dan gerakan mereka benar benar "power".

Namun hari ini, hakikatnya, jelas, kita tidak lagi punyai mahasiswa seperti ini. Jika adapun, mereka seperti tidak upaya karena hukum hukum ciptaan sang penguasa masih ikat segala pancaindera mereka. Mata, telinga, kaki, tangan mullut dan sebagainya rapi diikat hukum dunia.

Adapun, serangan serangan kuat yang menyerang jiwa jiwa muda ini, sebagai contoh,dicandukan dengan budaya hendonisme, sekularisme, dan berbagai bagai jenis serangan budaya yang akhirnya melunturkan jati diri mahasiswa. Sedkiti demi sedikit, mahasiswa makin jauh dari asalan perjuangan mereka. Ya benar tidak semua begitu, tapi berapa ramai yang masih tetap benar berbanding mereka yang sudah jauh terpesona dengan khayalan dunia?

Jadi seharusnya kita perlu untuk belajar sejarah. Kita perlu tahu sejarah. Kenapa hari ini begini jadinya? Apa asalnya? Karena jika kita tidak tahu sejarah, kita tahu mengapa hari ini jadinya begini. Jadinya kita perlu tahu sejarah dan dari sejarah kita harus belajar bagaiamana kita jalan terus. Seperti kata kata WS Rendra, tata buku masa lalu diadun dengan tata buku masa kini, lalu kita punya bahan untuk merencana masa depan.

Ayuh mahasisawa, kita harus sedar dari mimpi. Bangun semula dalam menyatakan kebenaran dan keadilan. Saya kira, hari ini, kita punya ramai mahasiswa mahasiswa intelek tinggi juga kesadaran ini. Jadi, susun rencana dengan rapi, supaya cita cita kita mekar kembali. Teman teman mahasiswa yang deras dibawa arus dunia, sama sama kita tahan jaring dari mereka terus hanyut.

Jadikan kita mahasiswa benar benar mengesani apa saja yang kita dekati. Merobah dari sesuatu yang tidak benar kepada benar, tidak adil kepada adil, tidak baik kepada baik, dan tentu saja itu semua telah lama tertulis dalam sebuah buku yang telah lama Pencipta kita turunkan untuk kita, mushaf.

Akhir sekali, ertinya, mahasiswa harus kembali berpegang teguh pada ajaran Penghulu kita nabi Muhammad s.a.w. Karena tidak ada satu carapun selain cara ini untuk kita kembali kukuh sebagai Mahasiswa yang sebenar.

Monday, November 10, 2008

3 hari di atas bukit~

Salam~

Huh.. 3 hari tak update blog, tak sempat sebab hujung minggu yang baru lepas ada di Cameron Highland. Induction camp untuk pimpinan baru SRC MMU Melaka dan Cyberjaya.

Agak keletihan lepas pulang, sedikit penat sebab kena jadi fasilitator. Setakat ni baru dua orang tegur "zam, nape muka ko pucat?" , " tak sihat ke?" haha..

Aduhai.. dan harini isnin saya tak kerja, amik MC ;)

InsyaAllah nanti saya akan update sedikit cerita tentang camp haritu.. jumpa lagi..