Showing posts with label weekend. Show all posts
Showing posts with label weekend. Show all posts

Sunday, November 07, 2010

lenguh...

Salam...

Sekarang sedang merehatkan diri. Penat, lenguh, sengal semua ada... Itulah akibatnya kalo tak maintan stamina.

Bila start hiking semula, sampai gigil kaki nak turun gunung. Aishh... I have to start again continuously maintain my stamina!!

Will upload later for the hiking story, InsyaAllah...


Smile alway :)

Monday, November 16, 2009

balik Melaka...

Hujung minggu lepas balik ke Bumi Bertuah Warisan Dunia, haha... Melaka. Sampai melaka jumaat malam.

Sampai terus ke Seminar room STAD, adik2 I-Smart ade class tajwid kat situ ngan Ustz Luthfi. Ramai gak. Ada adik2 I-smart yang tak pernah tengok sebelum ni. Bagus2, maksudnya ada sambutan kelas bulanan ni. Keep up da good work guys.

Esoknya jumpa nizamm syamil dan kak ita. STAD ada event weekend tu, jadi tolong la ape yang patut. Tengok student rehearsal kat main hall untuk Muhibbah dinner. Tak dapat datang real dinner pun takpe.

Pastu ke tasik ayer keroh dengan nizam, sebab nizam kena monitor student rehearsal program Pertandingan Bot Naga MMU 2009. Maklumlah, ketua menteri datang, kena la prepare baik2.

Petang makan ayam penyet dengan shah dan kak ita. Mekasih yer sebab belanja kami makan. Ayam penyet kat melaka lebih kurang sama harga macam kat central food court cyberjaya ni la.

Malam sabtu tu pergi melawat rumah aie. Saja duduk borak2. Lama tak jumpa, haha... macam setahun tak jumpa. nak jumpa mong, tapi dia balik pulak. Katanya ada acara sambut menantu pulak. Isk3, orang nak sambut menantum bukan sambut ko, buat ape ko balik? haha...

Esok pagi ahad ada riadah ISMA melaka. Tak dapat join riadah DHL, tapi join melaka. Menarik2, jumpa semua tok syeikh melaka yg power2 sume turun main bola. Traning power2 yer... Takut nanti abis angin bertembung DHL. Shah Alam pun sama la, bagi stamina power2 baru invite Cyberjaya turun friendly :D

Abis riadah pergi amik aie, ucop dan aswad tengok pertandingan bot naga. Ramai la juga orang datang.

Tengah hari balik rumah, kemas2 barang skit lagi, kemudian najmuddin, wan apis dan fain datang tolong angkat barang2 masuk dalam van dan kereta. Terima kasih yer semua!

Kemudian terus gerak ke cyber. Sampai cyber, solat ape semua, dan terus pergi bawak makan kat mak teh.

Ada sesi perkenalan antara I-smart melaka dengan Green group cyber. Semoga jalinan silaturahim ini terus berkekalan yer I-smart dan Green group.

Tu je lah serba sedikit update. Balik melaka, sudah tentu la best. Maklumlah, tempat jatuh lagi dikenang. Hahaha...

Baiklah, sampai sini dulu.

Wassalam~

Thursday, November 12, 2009

weekend di cyberjaya.....

Salam~

Lama tak update yer. Biasalah, dah kerja, masa terhad sikit untuk update semua blog :D Haaa... oke... saja nak share gambar outing photo shooting dengan abg zafril dan azril dan juga din yang sampai sikit lewat.

Tarikh: 31 Oktober 2009
Masa: 4.00 petang
Lokasi: Taman Botani, Putrajaya
Model: NAZ (hahaha)
Photographer: Zafril wal Azril =>



















Amacam?? Model of the year 2009!!!! haha.. Oke lah, malas nak tulis panjang2. Skang ni tengok gambar jer.

Sunday, November 01, 2009

sabtu ahad...

Hujung minggu di Cyberjaya. Tak tahu ape nak buat. Kalau kat Melaka rehat di umah jer, kecuali ade program.

Semalam, keluar ambil gambar di taman botani dengan kawan-kawan lama yang tinggal sekitar sri kembangan, serdang, putrajaya, shah alam, bangi dan KL.

Lepas ambil gambar (saya jadi model :D) pergi makan kat taman warisan. Usai makan, kawan-kawan pergi ambil gambar kat masjid besi pula.

Saya tak ikut sebab nak ke alamanda beli barang sikit. Hari ni ahad, kat rumah je. Hujung minggu.

Kebelakangan yang perlahan. Seperti sesuatu mengimbau yang jauh kembali dekat. Jalan-jalan itu amat kuat terbayang.

Perlahan-lahan harus digagahi. Sedikt demi sedikit. Persiapan menanti akan datang yang belum pasti.

Monday, April 13, 2009

Bercuti sehari bersama tauke kopi janda melaka.

Salam..

Cerita hujung minggu ni.. mula dengan hari sabtu. Seawal jam 4.00 pagi saya bangun tidur... huuu... ngantok memang ngantok... tapi dah nizam syamil minta tolong, jadi bangun juga la.

Bukan apa, nizam balik ke kampung halaman dia, Kota Bharu, Kelantan naik kapal terbang Air Asia. Jadi minta saya hantar ke LCCT. Berlepas jam 7.30 pagi, jadi dari Melaka kenalah awal. Itu yang bangun jam 4.00 pagi tu.

Saya ajak pakya teman. Sebab nanti takkan nak balik sorang2, nagtok nanti bahaya. Lepas je tol Ayer Keroh saya tidur dalam kereta, nizam yang pandu. Bila sedar, ehh.. dah kat nilai.. kejapnye.. hahaha.. padahal tidur.

Sampai lebih kurang jam 6.40 pagi. Nizam check-in, saya da pakya solat subuh dulu. Selesai solat terasa lapar pulak. Apalagi, ni la masa demand nizam.

"zam, penat hantar ko ni, banjer la minum2 ke" hehehhe.. ayat manis...

Sekali nizam bagi duit, banyak la juga. "nah,, ko amik la ni, isi minyak, pastu lebih tu makan la, tol guna touch n go aku"

Wahh.. ini sudah baik pakya. Hahahaha.. apalagi, pakya lak "teringin sangat" nak minum cofee bean. Hehehehe... padahal nak makan KFC macam boikot lak, pastu McD pun sama jugak. Itu la pilihan yang ada.

Tapi tak makan la, minum jer.. mahal kot cofee bean tu. Jadi kami pun minta la air kopi. Dah kate cofee bean. Orang kampung, mana biasa makan tempat2 eksklusif ni. Pakya lain la, dah biasa, tauke la katakan :D

Saya oder expresso machiato. Akak tu tanya single ke double, saya ingat single dia biasa la cawan dia, macam air regula dengan max kat McD tu. Pakya lak oder expresso ape tah... tapi dia amik double. Pakya minum nak banyak jer.. haha..

Sekali amik kau... beza gila air saya dengan pakya.

Tu dia... mak dengan anak... beza betul!!! Huhu....~

Minum je la... dah bayar tu, mahal lak tu.. haha.. takpe2, nak merasa, nanti orang tanya bole cakap dah minum dah cofee bean, biasa je, sedap lagi kopi ulee kareng Aceh :p

Lepas abis minum, telefon Badrus, MMU Cyberjaya, terus gerak ke rumah dia, amik bad dan baru la pergi sarapan yang sebenar kat dengkil.

Selesai sarapan, saya dengan pakya meneruskan perjuangan kami hari tu, ke KLCC. Pakya lagi yang ajak pergi PC Fair. Semua pakya. Isk pakya ni.. haha :D jangan marah arr...

Letak kereta kat Bandar Tun Razak, naik LRT pergi masjid jamek, tuka amik putra lak ke KLCC. Betul ke putra? tah la.. bukan orang K.L. Asal sampai sudah.

Sampai KLCC jalan punya jalan cari tempat PC Fair tu, dekat sebelah Aquaria, di Convention Center dia. Sampai je, bapak punya la panjang beratur. Tak jadilah, patah balik dengan pakya. Pergi kinokuniya. Saya cari buku boigraphy tentang Indraa Nooyi, Global CEO PepsiCo yang terkini. Tapi tak ada.

Lepas tu pakya lagi, ajak naik skybridge. Sampai kaunter, tiket dah habis. Dia ada had rupanya. Sehari dia amik 1000 orang je. Kami sampai jam 11.00 pagi macam tu. Akak kaunter cakapm kena datanag sebelum jam 8.00 pagi. Mak aih... taka da kerja nak tertonggok tunggu depan KLCC lepas subuh. Huu..

Habis tu kami gerak ke Shah Alam. Pergi rumah makcik Asma.
Dah lama tak ziarah makcik di rumah dia. Singgah sekejap, makcik ajak makan. Pakya malu-malu lak. Hahahaha... gelabah la pakya :D

Terima kasih daun keladi yer makcik, lain kali boleh belanja lagi :D Selesai makan semua, saya dan pakya meneruskan perjalanan pulang ke Melaka.

Itulah dia percutian sehari saya bersama pakya ke K.L Setengah hari jer. Sampai melaka dah letih semua. Maaf yer pada teman-teman, tak dapat join program malam tu. Syahid kat rumah, huhu.. Astagfirullah.. kena muhasabah balik nih.. huh..

Okelah, dah ngatok, mau tidur, esok ada tutorial dan kelas. Selamat semua..

Allahu a'lam...

Sunday, March 08, 2009

Hujung minggu~

Wah... exam dah dekat!! 10 hb paper 'Human Resource Information System', 19 hb paper 'Strategic Management'.

Tapi masih dok main-main lagi nih!! Huh.. fokus-fokus!! Semalam sabtu ada persediaan 'LDK' amir. Malam sebelumnya ada persediaan 'I.T' duang. Petang lepas kelas amir, pergi makan 'the best' Capati 'ever'!!!

Mana tah ni nizam syamil jumpa kedai tu... jauh jugak, dalam 20 minit perjalanan naik kereta. Jalan nak ke Tehel nun. Tapi takpe, sebab capati dan kari dia yang 'best' punya pasal, jalan jek.

Hari ini ahad, wah... belajar-belajar! Semalam tengok cerita 'IP MAN'. Menarik cerita tu. Serius menarik! Kisah bagaimana seorang yang hebat kunfu tapi tak sombong dan bangga diri. Kisah seorang suami yang amat mengasihi isterinya. Bertuah orang perempuan kalau semua suami macam tu.

Kisah bagaimana masyarakat 'China' berjuang untuk terus terus hidup dizaman penjajahan jepun! Dan akhirnya bagaimana dia mempertaruhnya dirinya sebagai ganti demi mempertahankan maruah bangsa dan negaranya.

Keseluruhan, terbaik cerita ini. Saya terfikir, ini sepatutnya menjadi sifat seorang mukmin. Malah mungkin lebih baik dari ini. Kita perlu berusaha. Memang kita tidak sehebat para sahabat, tidak sehebat para mujahidin, tapi kita diberi ruang dan masa untuk terus berusaha.

Kerana tidak ada alasan untuk kita katakan kita tidak diberi kesempatan, tidak diberi peluang dan tidak tahu bagaimana. Al-Khaliq alam ini telah berikan kita secukupnya. Hanya diri kita yang mahu atau tidak. Jika kita bekehendakkan kebaikan, maka akan dimmudahkan jalan untuk kita, InsyaAllah.

Eh, sudah-sudah, pergi baca buku. Exam dekat dah! Huh...

p/s: kejap ia datang, kejap ia pergi... hmm... apa benda? :D

Disclaimer: Pandangan peribadi penulis.

Monday, January 19, 2009

3 hari 2 malam~

Salamun Aleyk'

3 hari 2 malam kami berkampung di Kompleks Rakan Muda, Alor Gajah, Melaka. Kem Lepasan SPM anjuran KRIM ( Kelab Remaja Isma ) dan PEMBINA ( Persatuan Belia Islam Nasional ). Hampir 40 orang peserta. Ada yang datang dari K.L, ada dari Shah Alam, Johor, Perak, Kedah pun ada dan paling ramai dari Melaka la.

Kem Lepasan SPM 09 (KLS) ni sebenarnya satu kem untuk bantu adik2 yang sedang tunggu keputusan SPM untuk bantu mereka merancang sebelum masuk Universiti. Nak masuk U kena buat apa? U mana yang bagus? Pinjaman atau biasiswa nak dapt dari mana? Kat U nanti macam mana? semualah tentang U dan kem ni member jawapan kepada adik2 ni semua.

Tapi taklah 100% penerangan tentang U je, ada juga slot "team building" , main "game' dan sebagainya. Main game sampai tangan dan seluar saya koyak haa... ni semua sebab hamdan yang asyik nak lari jaa.. weii hamdan.. kita menang la.. buat apa nak lari??? tengok saya!! Konfiden, kalah pun buat macam orang menang, mesti musuh konfius, sapa yang menang ni sebenarnya??? hahaha..

Apapun semua berjalan lancar, banayk perkongsian yang adik semua tu dapat. Memang bermanfaat lah.. penceramah, fasilitatior semua bukan calang2 orang, ada yang garaduate dari mesir, aussie, new zealand, U.K, dan yang paling hebat dari MMU lah.. hahaha..

Semua tu pulak, engineer petronas la, guru MRSM la, Pnesyarah University la, student yang tak habis2 belajar lagi.. :D semua ada... memang adik2 tu semua gembira lah...

Oke la, setakat tu je dulu update kali ni, tahun depan ade lagi KLS ni, pastikan lebih ramai datang oke!!

adiosontro--

p/s: Hamas telah menang!!! Hidup HIdup!!!! hiduP HAMAS!!! hanCur hanCUR!!! haNCur yaHUdi!!!

Sunday, January 04, 2009

Sabtu 3 Januari 2009

Salamun Aleyk'

Agak lama saya tak 'update' blog ni. Pertama sekali selamat datang 1430H dan 2009M. Sedikit lewat tapi saya kira masih tidak terlalu lambat untuk ucapkannya.

Hari ini ( 3/01/09) saya ke Kajang bersama Shah, Pami dan Abg fendi. Menghadiri kenduri kawen Abg Ezran. Sedap lauknya. Ada 'gulai kawah kelantan'. Menarik dan sangat sedap.

Lebih kurang jam 3.00 ptg gerak ke Shah Alam Seksyen 13 jumpa kawan kawan lama masa Diploma. Ada wany yang kini dah kerja dan 'part time' pelajar sarjana muda 'Human Resource' di UiTM, Diq bertugas di Kementerian Kewangan, Azurin bertugas di HSBC, dan yan masih di MMU.

Ada juga blankurt, Certified Ethical Hackers di Kinrara. Usai makan, saya dan shah gerak ke seksyen 11 ziarah makcik asma:: Makcik asma ajak keluar makan di santai Cafe' dengan anak anaknya. Terima kasih makcik. Ada masa jumpa lagi.

Akhir sekali ke Putrajaya, presint 16, Taman Warisan. Abg fendi, Abg Hazimin dan Fahmi ada disana. Sempat borak borak kemudian terus pulang ke Melaka :) Saya nak mohon maaf dari Abg Fendi, Abg Hazimin, dan juga Fahmi kalau kalau masa borak borak kosong tu ada terlepas cakap atau terguris hati :)

Azam kali ini. Tak nak banyak banyak. Memadailah jika untuk tahun ini saya lebih berhati hati apabila berbicara. Tidak mengguris hati sesiapa, tidak terlalu leka dengan perbualan, Tidak banyak bicara yang melalaikan dan tidak banyak ketawa yang keterlaluan. :)

Allahu a'lam.

Tuesday, December 30, 2008

Hujung Minggu lepas...

Salamun Aleyk'

Alhamdulillah, hujung minggu lepas semua komiti Peuehaba Aceh3 ada binding camp di Cameron. Alhamdulillah sekali lagi, segala perancangan telah diatur rapi. Segala macam keperluan dan kelengkapan telah dibekalkan, yang tinggal kini masa untuk betul betul KERJA!!! BUAT!!!

InsyaAllah, saya mohon sekali lagi agar kita semua dapat kekalkan momentum yang ada kini, agar semua dapat dilaksana seperti dirancang. Amin!


Ini salah satu gambar dari banyak banyak gambar yang diambil. Saya pilih gambar ni sebab, nampak saya kat belakang tu tengah belari nak join gak, tapi tak sempat laaa... cett... susah payah berlari tp x sempat.. huhu..

Boleh ke flickr abg fik:: untuk lihat gambar seterusnya.

Rakan rakan semua, ayuh bingkas bangun untuk bekerja dalam mempersiapkan diri kita!! Mudah mudahan usaha ini Allah balas di Sana. Amin!!

p/s: sama sama kita doa untuk saudara kita di Palestin yang terkorban angkara serangan terbaru ISRAEL KEJAM!!! BOYCOTT ISRAEL!!!

Sunday, December 21, 2008

TAHNIAH IUFC!!!

Salamun Aleyk'

Alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t. Walaupun satu badan sengal sengal hari ini, tapi berbaloi dengan kejuaraan yang dibawa pulang bersama.

TAHNIAH IUFC!!! Semalam (sabtu) saya main futsal dengan IUFC. Ada pertandingan futsal persahabatan SRM bertempat di Kompleks Belia dan Sukan Ayer Keroh. Ala yang dekat tasik tu, naik atas bukit sebelah kanan.

Alhamdulillah dengan izinNYA kita kita berjaya mengalahkan semua pasukan lain. Bermula perlawanan pertama, kita tumpas. Namun selepas kekalahan pertama, kita bangun semula dan terus menang tanpa kalah sampai ke peringkat Akhir. Alhamdulillah.

Rakan rakan IUFC semua, ini sepatutnya contoh yang ingin kita bawa. Biar apa saja, biar dimana mana saja, sebagai muslim kita adalah terbaik. Muslim harus menjadi yang terbaik dalam semua perkara. Apa yang selalu diertikan berdakwah di atas padang, inilah dia.

Di gelanggang kita bermain sedaya upaya, kita tidak cuba menimbulkan kekacauan dalam perlawanan, walaupun ada pihak lawan kurang berpuas hati, dan beberapa kejadian yang sedikit tidak patut berlaku dari pihak lawan terhadap kita atau sebaliknya, kita perlu tetap tersenyum bermain sepenuh tenaga.

Apa natijah kemenangan ini? Kita perlu bersabar dengan pujian. Jika kita leka hanyut dibuai pujian, rosaklah kita kerna sesungguhnya segala puji itu milik Allah s.w.t Kita pulangkan rasa syukur itu padaNYA.

Ingat rakan rakan semua, dimana mana saja, imej kita IUFC sebagai pasukan bola MUSLIM harus menjadi wajah kita. Ini istimewa kita. Kita bermain bola, ya pasukan lain pun sama bermain bola. Tetapi kita bermain untuk apa? Lillah hi taala. Ini istimewa kita!

~kita pegang jalan ini, dan kita habis habisan kernaNYA~


p/s: Tak dapat ke kenduri Edry ngan Kamz. Sori ye kwn2 yg call ajak smlm. Tapi sempat ke kenduri Abg Rafiq di dewan bistari Ayer Keroh mlm smlm. ;)

Sunday, December 14, 2008

lama gak tak update...

Salamun Aleyk'

Ada juga yang tertanya tanya sebab saya tak update blog ni beberapa hari dah. Maklumlah, sebelum ni kan selalu je update sampai orang cakap "takde kerja ke kt TM tu?? asyik update blog aja"

Last update pun selasa lepas.. Haa, sebenarnya, laptop saya masuk hospital, sakit kejap.. bukan ape pun, hantar kedai kawan je (pami) buat service. Yelah, manusia pun kadang kadang sakit walaupun ada masa rehat dan sebagainya, inikan pula mesin yang kita guna tanpa belas kasihan. selagi bole "on" lantak kau lah.. huh!

Asalnya nk service je tadi, skali ade masalah lain pula yang pekerja kat kedai pami tu tak bole selesaikan, jadi kena tunggu pami balik melaka sebab dia masa tu bercuti di kampung, Sg. Petani, Kedah.

Kemudian hari hari jumaat malam ada program sikit, sambut KRIM N.9. Mereka semua ada jaulah ke Johor, singgah bermalam satu malam di Melaka. Jadinya kenalah sambut tetamu datang.

Terus esoknya Sabtu ada program di Perdana Leadership Foundation di Putrajaya. Jam 5.30 pagi dah bagun bersiap siap naik bad MMU dari campus melaka ke Putrajaya. Ada program "Discourse Series, LEADERSHIP & INTERCULTURAL RELATIONSHIP & UNDERSTANDING"

Mula sesi dengan "talk by Tun Dr. Mahathir, honorary President of the foundation". Kemudian, ada sesi "group discussion", seterusnya sesi pembentangan setiap group. Setiap kumpulan kena bentang idea, cara atau apa saja yang boleh tingkatkan "INTERCULTURAL RELATIONSHIP di MMU sendiri memandangkan di MMU ada lebih kurang 80 jenis warganegara belajar dalam satu campus yang sama.

Jadi tugas saya, diminta jadi fasilitator bersama sama dengan beberapa orang lecturer dan staff MMU yang lain. Akhir sekali selepas sesi pembentangan, "talk" terakhir dari Canselor MMU sendiri, isteri kepada Tun Dr. Mahathir iaitu, Tun Dr. Siti Hasmah. Ringkasnya, program berjaya dilaksanakan dan berjaya mencapai objektif penganjuran.

Habis lebih kurang jam 6.00 petang, pulang semula ke Melaka. Tapi saya turun di Alor Gajah, sebab terus ke Gunung Dato, N.9 ada program "Kem Remaja Muslim" KRIM MELAKA. Sampai lebih kurang jam 9.00 malam. Masa tu tengah ada persembahan drama singkat setiap kumpulan. Saya terus kena jadi hakim. Huh!

Tamat persembahan, kena "sentri" dari jam 12.00- 1.00 pagi, kemudian tidur, bagun semula jam 5.00 pagi ada qiamullail, subuh, sarapan dan peserta semua bergerak panjat gunung lebih kurang jam 7.15 pagi.

Saya tak naik sebab jam 9.00 pagi saya kena ke Seremban ada "workshop", sampai jam 1.00 petang. Sekarang ni tengah tunggu "co-partner" yang sekali kena attend "wrokshop" tu.

Oke lah, setakat ni je dulu. Smabung semula oke lepas saya balik semula ke Melaka nanti.

Salam~



Sunday, November 30, 2008

hujung minggu yang padat,penat tapi menarik~

Salamun aleyk'

Wah.. hujung minggu ini memang sangat padat, dan juga gembira sebenarnya.. tapi buat masa sekarang ini saya tak mahu la nak cerita kan ape yang gembira dan menariknya hujung minggu ni, yang itu nanti saya akan "upload" sahaja gambar kemudian, dan nanti korang tengoklah puas puas ape yang menarik tu..

Ada 2,3 program yang menarik sepanjang hujung minggu ini.. Tapi untuk "entry" kali ini ada beberapa isu yang saya nak sentuh yang mana saya kira sudah lama juga saya tidak tampalkan isi isi ilmiah yang bole kita bincang secara akademik di sini.

Sebelum itu, saya nak pohon maaf pada akhi akhi yang join futsal pagi tadi (ahad) jika ada yang saya tersilap sebut atau apa apa perkataan yang tak sedap di dengar, bukan ape, tadi tu memang excited lebih skit sbb nk kaco hamdan, makanya macam macam lah ayat ayat pancing nak lekakan hamdan dan terbukti berjaya.. ( kita berjaya akhi azril )

Berbalik pada topik...

____________________
Isu 1

Hari ini (ahad malam) di dewan utama dalam kampus, ada satu konsert charity anjuran sebuah persatuan, dan kebiasaanya program hiburan akan sentiasa dekat di hati anak anak muda. Alhamdulillah, niat yang sanagt murni untuk tujuan charity. Satu objektif penganjuran yang cukup baik, cumanya, caranya agak kurang tepat dari kacamata saya. Saya tidak mahu menyalahkan siapa penganjur atau pengarah program dan sebagainya, ada mungkinnya mereka tidak tahu, dan tujuan saya cuma untuk beritahu, itu saja.

Dalam islam kita kerna sentiasa ingat, yang mana saya kira seperti semua sedia maklum ada satu konsep iaitu "niat tidak meghalalkan cara." Apa ni??

Mudah saja, contohnya, seorang si A curi duit si B untuk beri makan kepada si C yang susah ataupun kisah robinhood, curi atau rampas duit orang kaya dan diberikan kepada orang susah. Niatnya sangat murni, tapi malangnya cara itu tidak dibenarkan dalam Islam. Mencuri tetap salah dan dosa. Islam ada cara yang baik untuk atasi semua ini.

Kepada rakan rakan diluar sana yang punya niat yang baik untuk dinaikkan, insyaAllah saya sedia membantu agar ia menuju ke jalan destinasi yang betul melalui jalan yang tepat. Saya sokong 100% niat rakan rakan untuk charity, cuma kita harus perbaiki sedikit tatacara urus atau cara pelaksanaan. Itu saja. :)

______________________
Isu 2

Kebelakangan ini saya menyedari iklan iklan di televisyen semakin hari semakin agak terbuka, atau boleh juga saya maksudkan keterlaluan dalam konteks kita masyarakat timur lebih lebih lagi sebuah negara yang meletakkan islam sebagai agama rasmi. Tidak perlu dinyatakan iklan apa, tapi ada. Bukan itu saja malah, di shopping complex yang besar, amat mudah untuk kita dapati poster poster, gambar, atau berbagai lagi yang saya kira menjolok mata. Seharusnya tidak berlaku, namun sebaliknya perkara ini secara terbuka di khalayak awam. Lebih dari itu, saya terserempak dengan wanita muda yang 3/4 bogel tanpa ada segan silu, berjalan ditengah tengah khalayak awam mengerdarkan risalah di salah sebuah shopping complex yang saya pun tak tahu apa isi kandungan risalah itu. Saya boleh buktikan apa yang diperkatakan ini. Saya juga yakin saudara semua pun tahu. Kita bukan mahu menghukum sesiapa atau apa, tetapi perlu ada usaha.

Usaha untuk setidaknnya mengurangkan suasana yang tidak sihat ini. Ya mungkin benar ada pihak akan mengatakan " sekarang dunia dah berubah, kita berada dalam era globalisasi yang kompetetif, persaingan makin kuat dan kita harus lebih agresif dan kreatif jika mahu menerajui industri".

Apalah ada pada globalisasi jika tidak digarisi dengan panduan yang benar. Seperti makan goreng pisang yang telah sejuk dan masuk angin. Kita benar makan goreng pisang, tetapi nilainya tak sama jika makan yang masih panas panas dan tak masuk angin. Kita berbicaara soal nilai. Apa ada pada nilai globalisasi yang tidak digarisi dengan lingkungan adab sopan ketimuran. Sehinggakan mengeksploitasi perempuan untuk dijadikan bahan "pelaris" perniagaan.

Kita semua perlu main peranan. Tak kira siapa, setiap kita perlu jalankan tanggungjawab masing masing semuga kita mampu untuk setidaknya mengurangi kesan persekitaran yang tidak sihat ini.

Disclaimer: Tulisan saya ini bukan bertujuan untuk mennyalahi mana mana pihak atau apa apa. Sekadar lontaran pandangan yang digarap dari pemerhatian penulis sendiri, dengan harapan untuk melihat Malaysia dicintai ini kembali segar.

Sunday, November 23, 2008

garis mula...

salamun aleyk'

Alhamdulillah segala puji bagi tuhan milik sekalian semesta Allah s.w.t. Macam nak bagi ucapan perasmian pulak.. :D

Oh maaf ya sebab bukan nak buat ucapan, ;) Puji puji bagi Allah kerana dengan izinNYA kami ataupun kita semua telah berjaya laksanan satu dari misi kita. Sekalung TAHNIAH pada Zahidahtul Kamaliah@ida::

Sebagai pengarah projek bole beri A. Wah.. A tu.. Tak lupa juga, semua komiti yang turut sama membantu membanting tulang. Bukan mudah kan, nampak seperti biasa sahaja, tapi bila kita terjun terus ke padang dan buat sendiri, baru kita tahu kan, rupanya tak semudah disangka.

Penat, panas, kerenah masyarakat setempat dan berbagai lagi. Kutip ini semua sebagai pengalaman hidup. Dalam kita bersuka ria, gelak tawa gembira, rupanya ada insan insan yang kurang sempurna.

Pada teman teman diluar sana, jika kita rasa kita sedih, kita susah, kita kecewa, kita tak sempurna, nah, jangan lupa, masih ada yang jauh lebih sengsara dari kita. Rupa rupanya kekurangan kita itu cuma sekelumit kecil berbanding mereka.

Buat rakan rakan satu kapal, jauh lagi jalan kita. Ini cuma 1 peratus dari proses sebenar. Komitmen, berusaha, dan doa mesti terus jadi amalan ok! Jangan kita mudah terpedaya dengan satu kejayaan kecil yang sebenarnya matlamat kita masih jauh lagi. ;)

Ayuh mari kita terus bekerja!

Saya nak berkongsi kata kata Saidina Ali Bin Abi Talib. Semuga menjadi rangsangan untuk kita semua terus bekerja!

Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan,
maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal.

Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa,
maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal.

p/s: gambar2 masih belum ada, tgu jurukamera upload dlu baru bole letak kt blog ;D

Monday, November 10, 2008

3 hari di atas bukit~

Salam~

Huh.. 3 hari tak update blog, tak sempat sebab hujung minggu yang baru lepas ada di Cameron Highland. Induction camp untuk pimpinan baru SRC MMU Melaka dan Cyberjaya.

Agak keletihan lepas pulang, sedikit penat sebab kena jadi fasilitator. Setakat ni baru dua orang tegur "zam, nape muka ko pucat?" , " tak sihat ke?" haha..

Aduhai.. dan harini isnin saya tak kerja, amik MC ;)

InsyaAllah nanti saya akan update sedikit cerita tentang camp haritu.. jumpa lagi..

Tuesday, September 23, 2008

bercuti sambil kerja~


haa.. mggu lepas sy oustation jap ade kerja kt new zealand aka cameron highland... kt sana yg bnyk bunga, bunga, bunga, buah, sayur dah teh... jadi malas nk tulis panjang2... biar gambar yg bercerita.. okeh..




ni masa kt ladang teh BOH



pemadangan di teh BOH


tractor yg drg gne bwk daun teh dr ladang...


haa.. yg ni kt ladang teh BHARAT, bukan BOH


nmpk tak org tu??


haa tu dia kecik je model iklan digi dimana jua..



err.. yg ni en.fazli soh amik gmba, kononnya blakang tu ade air terjun, nmpk mcm tgh tadah air dia.. huh~ x nmpk pun...


salam perantauan buat ibunda tercinta, sanak saudara, rakan2 d malaysia, dari sy aizam, Univ Of New Zealand~


mcm cantik tmpt, jadi bergambar lah ape lg..

deretan bunga..


tmpt ni mmg cantek, smbl2 minum teh.. fuhh.. sib baik poser aritu~

nnt nk tanah ladang teh blakang umah biar jd cam ni.. bole x ?


susana dr resort tmpt kami tggl@sri intan TM.. lawa TM resort genting~


cuaca berkabus.. smp hidung sy beku..


welcome to happy valley of new zealand~


nama tmpt ni sunrise.. sbb matahari terbit nmpk kt sini..


tu equatorial gmbr dr sudut blakang~


kabus semakin kurang..


salam perantauan lg semasa di wellrock new zealand~


haa.. kt sini pun ade durian...


pakai topi koboi tu toke gerai durian, baju lengan oren tu driver MMU nama dia abg zainal, n en.fazli


en.fazli nk sgt durian smp x bole mkn dh sbb bnyk sgt bukak.. hoho..


ni nama dia buah CINTA, x tipu, betul.. kalo g sana carik buah ni.. masam jer rasa dia..


haa yg ni nama dia buah epallegi... ntah mcm mana nama dia epal dan legi.. huh~


bunga..


bunga~


opss.. abg Z ngan belalang tempur kamen rider.. jumpa kt sana, kamen rider tgh beli strawberry utk bbuka~


cactus~

cactus~


dan cactus~


tgh buhsan tgu drg jmpa org kt equatorial..


bunga..


bunga..


bunga..


eh eh.. ni knapa lak neh?? nk jd mat bunge eh.. hehe.. sori boss..


eh eh.. ade iras2 ngan en.fazli x? sori boss.. gurau2 jer.. ni tajul penjaga ladang strawberry.. saya mari jauh dr bangladesh jaga ini buah tau ka... haha :D


cactus..


abg Z smpt mndi SPA lak dah... isk isk.. dak2 kecik mmg nakal~


sy sempat cuci muka air bunga.. ha tu la rahsia awet mude sy~


kt strawberry park~


fresh dr pokok~


ladang strawberry..


sejuk smp x bole buka mata...


strawberry park~


bunga lagi...


dkt spa..

sejuk air tuh~

akhirnya... jumpa lagi dari saya di NEW ZEALAND... salam perantauan... ;)