Thursday, November 26, 2009

Raya nak Korban Apa??

Macam bloggers yang lain juga, saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Korban ataupun kita sebut juga sebagai Raya Haji.

Iyerlah, bersempena musim menunaikan haji di Makkah al-Mukarramah. Bila la dapat ke sana yer? Teringin sangan nak pergi nih! Ade siapa-siapa yang nak sponsor saya ke sana? Hehe.. :D

Semua orang tahu, peristiwa disebalik perayaan ini. Kisah pengorbanan dua beranak iaitu nabi Ibrahim a.s yang telah lanjut usia begitu inginkan zuriat dan akhirnya Allah makbulkan doa nabi Ibrahim dikurniakan nabi Ismail menjadi anaknya.

Setelah itu diuji Allah dengan perintah untuk disembelih anaknya. Demi ketaatan nabi Allah Ibrahim dan nabi Ismail, perintah Allah dilaksanakan tanpa rasa sedih, keciwa, curiga atau apa-apa pada perintah itu.

Tapi Allah maha bijaksana, Allah gantikan tempat nabi Ismail dengan seekor kibas. Lihatlah begitu taatnya nabi Ibrahim pada perintah Allah hatta disuruh sembelin anak sendiri, tetapi kerana nabi Ibrahim a.s tidak melihat dunia, apa yang dilihatnya adalah perintah Allah akhirnya Allah kurniakan kedua-duanya sekali dunia dan akhirat pada baginda.

Kita bagaimana? Sejauh mana ketaatan kita pada perintah Allah? Perintah guru atau pensyarah mungkin kita lebih utamakan. Mana tidaknya, assignment mesti hantar tepat jam 5 petang pada sekian tarikh. Maka bersusah payah kita laksanakan.

Arahan "boss" siapkan laporan pada sekian tarikh, bersengkang mata tak tidur malam siapkan laporan.

Tapi bila bilal melaungkan azan, kita masih sibuk dengan urusan dunia yang lain. Sibuk dengan kerja, sibuk dengan bersukan, sibuk dengan segala macam hal. Padahal azan dilaungkan merupakan ARAHAN! Allah kepada kita!

Allahhuakhbar 2x!!!! Ertinya, Allah maha besar!!!! Tidak ada apa yang leih besar dari Allah. Kenapa kita masih sibuk dengan urusan lain??? Apakan urusan itu lebih besar dari Allah??!!
Fikir-fikirkanlah.

Perintah Allah selalu kita ambil mudah. Kita buat sekadarnya, kita buat sebagai perkara kedua. Mana tidaknya, solat tidak di awal waktu. Membaca buku pelajaran lebih utama dari Al-quran. Bercakap tentang perkara lain lebih utama dari zikir pada Allah.

Entahlah. Bingung dengan suasana ini. Sedangkan tidak ada satu pun di dunia ini kita yang punya. Semua Allah yang punya!!! Katakan apa saja, Allah yang empunya!!!

Tapi kita masih lupa dan leka! Jangan sampai nyawa dihujung halkum baru teringat itu semua. Maka sia-sia sudah tidak bermakna. Mati bila-bila masa. Tidak siapa tahu masanya akan tiba. Sentiasalah bersedia.

Selamat Hari Raya Eid' Adha :)

Allahu a'lam....


Disclaimer: Sekadar pandangan peribadi penulis dan ianya untuk ingatan diri penulis yang maih punya banyak kekurangan agar menjadi panduan untuk memperbaiki diri.

1 comment:

Anonymous said...

selamat hari raya aidiladha (=


isnin ni jemput makan lagi daging di masjid... ajak boss semua ;)