Wednesday, April 08, 2009

Aceh di hatiku~ Part 3.

Sambungan...

Rupa rupanya kami orang paling akhir masuk fleet( kapal terbang). Siap pekerja yang jaga boarding gate tu tak nak bagi kami masuk fleet. Padahal yang buat masalah bukan kami, pihak Air Asia yang buat masalah. Lagipun bukan nak terbang dah, sebab pekerja AirAsia tengah loading kargo masuk fleet.

Masalahnya ialah, memang kami yang pertama sekali sampai untuk check-in, tapi pekerja yang jaga di kaunter check-in tu trainee rupanya. Dia masih belum cekap buat kerja. Jadi dia dah terbuat silap apa tah masa masukkan data check-in kami, sampai dia pun tak tau nak selesaikan macam mana, siap panggil supervisor dia turun tolong selesaikan.

Itu yang jadi lambat. Tapi dengan kekuatan yang ada pada ketua delegasi perempuan, iaitu Amal, akak yang jaga gate tak bagi kami masuk tu kena sebijik dengan amal. Tapi bukan sebijik Justify Fullpenumbuk. Amal cakap lebih kurang macam ni la...

"the problem is not from us, from you guys" sambil amal tunjuk boarding pass sebab ade tulis waktu kami check-in. Terus akak tu cakap "okay-okay, panggil kawan-kawan awak yang lain"

Cayalah Amal bebet!! :D Masa tu amal dan beberapa orang yang guna passport persendirian je yang dah sampai kat bording gate tu, yang lain-lain masih dekat kaunter imigresen lagi sebab guna passport kumpulan, jadi lambat sikit sebab ramai-ramai sekali kena cek. Sampai ada yang kena sita barang kat imigresen sebab bawak bahan cecair lebih had dalam "hand luggage".

Apepun, alhamdulillah, kami selamat semua naik kapal terbang. Semua orang dalam fleet dah duduk selesa, kami je baru masuk, cari seat sume, letak barang, pastu dengar flight attandance dia buat announcement "Maaf atas kelewatan yang berlaku blablabla...."

Tak apa lah, yang penting semua selamat. Makanya lebih kurang jam 4.20 waktu Aceh (5.20 Malaysia) kami selamat tiba di lapangan terbang Sultan Iskandar Muda, Banda Aceh. Sampai je, pihak gabenor dah siap menanti, pihak PKPU pun dan sedia menanti. Kami disambut mesra. Alhamdulillah proses kemasukan ke Aceh berjalan baik.

Terus kami ke pondok yatim Istanbul. Adik-adik disana dah sedia menanti rupanya. Kami disambut penuh girang. Ustaz-ustaz pengasuh pondok yatim juga semua dah ada. Sedikit diskusi pengenalan antara 2 pihak. Macam ice breaking sikit lah. Selesai semua, delegasi lelaki meneruskan perjalanan ke pondok yatim Putra di Siem.

Delegasi perempuan memang akan menginap di pondok Istanbul sebab situ semua adik-adik perempuan je. Kami lelaki ke pondok Putra sama juga sebab Putra semua adik-adik lelaki. Jadi inilah tempat penginapan kami selama 7 hari di Aceh. Jadi malam itu, masing-masing di tempat masing-masing, kami adakan sedikit taaruf ringkas dengan adik-adik.

Keesokan hari, seawal pagi jam 8.00 macam tu, delegasi lelaki bergerak ke rumah perempuan. Jarak masa perjalanan dari rumah perempuan ke rumah lelaki lebih kurang 20-30 minit. Tiba di rumah perempuan, delegasi perempuan dah pun mula sikit untuk persiapan perasmian jam 3.00 petang nanti.

Kami pun terus bantu buat kerja persiapan. Alhamdulillah, walaupun perasmian bermula lewat sikit sekitar jam 3.30 baru mula, semua berjalan dengan baik. Ada juga 1-2 masalah, tapi semua dapat di atasi, dan yang pentingnya perasmian berakhir dengan baik dan gembira.

Selesai semua, ada jamuan ringan sikit dan sedikit bedah siasat tentang perasmian. Selesai bedah siasat, delegasi pun pulang ke rumah Putra. Malam itu bermulalah cabaran sebenar untuk kami semua. Cabaranya ialah...