Friday, February 05, 2010

Jom kahwen!!!!

Salam,

Hehe.... mcm desparate jer tajuk topik nih... Haha...

Takde, bukan mcm tu, just nak share je kelebihan orang yang berkahwin.

Dan tak lupa juga sebelum tu pada rakan2 saya yang akan berkahwin tahun ni. Ramai gak. Tapi tak payah la sebut siapa.

Cuma selamat berbahagia in advance. Ameen!!

Ini antara kelebihan berkahwin...

Rasulullah SAW bersabda :

“Barangsiapa tidak menyukai sunnahku, ia bukan dari aku (yakni bukan dari umatku). Berkahwin adalah sunnah kerana itu siapa yang mengasihiku hendaklah ia melaksanakan sunnahku.” (Riwayat Ahmad bin Hanbal)

Baginda menegaskan lagi..

“Seorang hamba Allah yang telah beristeri ia telah melengkapkan separuh agamanya, dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah untuk memenuhi kekosongan sebahagian lagi.” (Riwayat al Baihaqi)

‘Abdullah ibni ‘Abbas pernah mengatakan “Hendaklah kamu beristeri, kerana sehari hidup beristeri lebih baik daripada seribu tahun beribadah.”

Dan dalam keadaan sakit yang tenat ‘Abdullah ibni Mas’ud berkata “Kahwinilah aku, kerana aku tidak ingin menghadap Allah dalam keadaan membujang.”

Ingatlah Rasulullah SAW juga telah bersabda

“Hendaklah kamu berkahwin agar dapat melahirkan keturunan. Pada hari kiamat kelak aku berbangga jika kamu menjadi umat yang banyak daripada umat-umat yang lain.” (Riwayat al Baihaqi)

Tetapi sebelum itu,usah terpedaya dengan nafsu dunia kerana Rasulullah bersabda

Seorang wanita dikahwini kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana kecantikkannya, kerana kebaikan akhlaknya dan kerana agamanya. Kahwinilah dengan wanita yang baik penghayatan agamanya, engkau akan mendapat ketenteraman.”


Haa... tunguu ape lagi. pergi la kahwin cepat... :D


p/s: hamdan, blankurt, din, shah, iwan, diq, farah, zurin, nizam syamil... eh ramai lagi. jgn tgu lama yer... haha... :D

12 comments:

Miss Wannie said...

apesal nama aku takde??

ummi said...

seb baik akak dah kawin...semlm akak ada pesan nizam buat something pasal korunk yg blom kawin ni...g tanya nizam

kak Jah said...

erkk.. aku terlibat jgk kerrr ni??

Nurul Aizam Zaini said...

to mya sakura: ehh, ko dh blom kawen ek?? aritu yg anak kecik 3 org tu anak sapa??? kui kui kui... :D

to ummi: haa?? cikgu pesan ape kt nizam tu?? nizam mmg patut sgt dh... sy masih suci...

to tropical: aku rasa ko plg kronik, sbb asek2 "ohh td terjumpa....." pastu aku tgk ko mmg dh sgt2 kn cari jodoh la... tnya iwan kalo x caya :D

mohamad said...

Alhamdulillah..

Akhirnya Allah dh bukakan kesedaran kt abg aizam..

Barakallahu Lak!

Hehe..^^

kak Jah said...

ekauu tu yg kronik.. nur kasih nur kasih nur kasih... tanye iwan kalo x caya!!!

Nurul Aizam Zaini said...

to hazeri: erkk... alamak aih... slama ni sy xde kesedaran ekk?? isk3... baru tau... :>

to diq: nur kasih??? ape tu??? nama lagu ek??? hahahaa....

Mya Sakura said...

nur kasih..?? bukan lagu ni ke aizam tuju kat ko ...?? ...tanya iwan kalo x caya! (tetiba)

Nurul Aizam Zaini said...

to sakura: haa?? ye ke?? bnyk sgt aku tujukan, smp dh lupa dah...

iwan ape kena mengena?? dia tgh sibuk d rumah mak mentua, jgn ganggu, dia bgtau aku aritu.... :>

Anonymous said...

haaa..nk nyibukz gak..kn dh btol syerk kate..dh bau nc mnyk dh neh..heheh=p

Nurul Aizam Zaini said...

to anon: nc minyak tu ape??? Naib Canselor ekk?? haha... NC mana ni?? UM ke UUM ke atau USM?? haha..

Anonymous said...

nk mne??sume buley..
sudey la..dh namenye NAZ..
sume bende mest ade jerk ans nyer..