Monday, September 18, 2006

derita disana~


Kereta-kereta besi bebas menuju sasaran
Tanpa ada tercalit rasa malu pada jiwa
Bangga,gembira dan puas
Menonton wajah wajah kecil
Wajah wajah lembut
Wajah wajah berkedut
Tumbang mencium tanah
Menyungkur menyembah bumi.

Alasan dicipta
Menghalang pengganas kononnya
Merekalah juara pengaman dunia
Asia barat ingin dilukis semula
Mengikut acuan mereka
Dakwanya untuk keamanan sedunia
Tetapi,dibelakang meraka
Dajjal dajjal yang hina
Bermaharajalela


Tanah arab melihat kaku
Dunia semuanya turut sama kaku
Kaku tidak bermaya
Kaku lidah kelu
Kaku hati beku
Kuasa besar milik mereka

Marilah seluruh jiwa dan raga
Kita serahkan sebulat doa
Demi umat yang terseksa
Ditindas, dipijak, dan dikelar.
Mereka yang tidak berdosa
Berikan kembali hak itu
Serahkan kembali milik mereka
Jangan lagi ada derita
Kerna sudah terlalu lama
Jiwa jiwa itu dibakar hidup hidup

coretan luka~
nurulaizam

4 comments:

zazzy said...

Quote:
"Asia barat ingin dilukis semula
Mengikut acuan mereka"

First, cam mana ek lukisan yang mengikut acuan.
Saya rasa ayat tu macam tak kene la.
Bcoz lukisan tak perlukan acuan.Kalau tempaan pun tak bole guna acuan.
Tapi tatau la kalau abg aizam nk guna acuan tu sebagai makna kepada perkataan mengikut aturan. Tapi saya rasa penggunaan acuan untuk dikaitkan dengan lukisan, tak berapa tepat. May be kalau nk guna perkataan acuan lebih sesuai dikaitkan dengan sesuatu yang dibentuk melalui proses acuan.
Kita tak perluakn acuan untuk membuat lukisan.
Wallahualam.

Faham tak apa yg saya cuba nk sampaikan ni?
Kalau tak faham tu buat2 faham je la.


(sebenarnya tak tahu nak komen apa, dah tu abg aizam suruh komen, saya komen je la..haha)

Stridz said...

saya rasa kita perlukan acuan utk membuat lukisan. acuan perasaan.acuan koordinasi minda. saya rasa ayat aizam sangat baik.

ntah,aku juga perlu belajar lebih lagi.

mungkin maksud aizam, "Asia barat ingin dilukis semula mengikut acuan mereka" - mengikut cara mereka. acuan = cara, saya rasa betul.

wallahu'alam

zazzy said...

mungkin la maksud abg aizam macam tu kot.

kak Jah said...

salamz...

senyum.senyum.senyum.

bobo dah besar.... ;)