Tuesday, July 29, 2008

meniru atau survival?

hmm... tadi waktu kelas, di CLC *tuuut* saya ada midterm exam. alahmdulillah, boleh la kot, dengan persediaan yang x brapa ok.. huhu.. :D tapi yang tak berapa bestnye xm tadi tu tau ape dia?? haha..

walaupun persediaan tak berapa ok, tapi boleh tahan la pressure stadi subjek tu, pastu bila masuk kelas tadi huh... dengan selamba jer lecturer buka buku teks, pastu dia baru pilih soalan mana nak bagi, dia terus tulis kat whiteboard, hahah.. sempoi giler lecturer saya. yelah, dah kata proffessor. mesti la selamber bagi soalan. nasib baik soalan yang baru buat tu x susah sangat.. haha..

itu ok lagi, yang ni lagi best, lecturer saya tu masa xm dia duduk row depan skali mcm student duduk, ngadap whiteboard baca buku. huh, dengan selamber nye jugak saya tengok budak2 buka buku teks meniru..

Hmm.. disini la persoalan saya bermula. Meniru atau survival? Ada orang cakap kat saya, "ala.. nak idup, kena pandai la, nak survive beb". Betul ke macam tu? Jom dengar apa kata ustaz Fahim lecturer fosee.

Cerita ni diceritakan kawan saya kepada saya. Saya tak pernah ada kelas dengan usaz Fahim, dengan uztz Ahmad pernah la. Dia bagitau, Ustz Fahim cakap (lebih kurang begini):

Mula2 kita meniru dlm xm. Lepas tu alhamdulillah, kita berjaya tamatkan pengajian. Lepas tu mesti nak cari kerja. Lepas dah kerja setahun dua, masa yang dinanti telah tiba. Yayy.. kawen!! ala emak...kawenkan aku.. hehe (lirik lagu ape tah). Selepas setahun kawen, dikurnaikan Allah penyeri keluarga, kembar puteri dan putera.

Dengan gaji yang kita terima tadi, kita gunakan utk mkn minum seisi keluarga. Pakaian anak isteri, barang rumah, sewa rumah, hutang kereta dan mcm2 lagi la.. Oppss, stop2. Cuba rewind semula...

Semua tu tadi kita guna duit gaji hasil titik peluh kita bekerja. Kerja tu pulak hasil kejayaan kita di Universiti setelah berususah payah selama 4-6 tahun. Kejayaan di Univ. tu adalah kejayaan kita dalam semua peperiksaan dan ada xm yg kita meniru. Oppss...

Meniru itu betul ke salah? Islam mengharakam perbuatan meniru. Berdosa. Jika dah haram, alamak, duit gaji yg kita terima tu hasil usaha yang haram, alamak... duit haram tu dah beli makanan untuk anak isteri termasuk diri sendiri.

ALAMAK... saya sudah makan duit haram yang menumbuhkan daging2 hasil dari duit haram itu. Astagfirullah... hmm... tu lah.. meniru atau survival?

Itu pandangan yang saya dengar dari kawan saya yang dia dapat dari kelas ustz Fahim.
Mungkin anda semua ada pandangan yang berbeza beza. Terpulanglah..

Bagi saya, kenapa perlu meniru? Jika kita yang tidak bersedia, itu salah kita. Jangan jadikan meniru itu sebagai alasan survival. Kenapa Rasulullah s.a.w digelar al-Amin. Kerana sifat AMANAH baginda. Dan kerna sifat inilah, ISLAM bangun menguasai dunia. Kita ikhlas, kita jujur, kita amanah.

Kita juga mahu berjaya bukan? tapi sudah kita punyai sifat2 mulia ini? Renungkan.. Saya juga banyak kelemahan, sama sama kita perbaiki diri. Mudah mudahan rahmat yang Esa memayungi kita..

Jazakallah~

7 comments:

Anonymous said...

bercakap ttg tiru ni sy teringat kisah kita mengambil computer programming 1 tiga tahun yg lpas dimana nama sy diambil oleh MR Chong Tze Yuang akibat memberi tiru kepada 2 org budak yg dh tukar course tidak berapa lama selepas peristiwa tersebut.yg seorang ke faculty business n sorang lagi faculty law = p

Anonymous said...

haha, sian rasyd kan..

fendy_ahmad said...

Salam,

Saya rasa tindakan tetap tidak boleh menghalalkan cara...

Saya adalah golongan ynag anti-meniru. Saya lebih rela hantar jawapan kosong daripada melakukan penipuan. Bagi saya keberkatan dalam hidup adalah lebih penting.

Anonymous said...

salam singgah~
teringat pesanan ustaz fahim tu yg die btau mse alpha. skang da delta. ya Allah da tuer upenye sy. (ape kaitan?) :D

so, kesmpulannya jgn pk tuk jangke mase pendek je iaitu lulus exam. kene pk effect jgke mase pnjg. insyaAllah Dia akn bantu kite kalo kite wt dgn cara yg halal. ;)

p/s: berlenggang je nmpk abg aizam g klas~ :P

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam, maaf kepada pemberi komen yg sy terpaksa delete komen anda. saya kira ia kurang sesuai utk dibicarakan disini. maaf yer~

p/s: gurau senda harus ada batasnya, kerna pembaca blog sy terdiri dr pelbagai bangsa, umur, dan latarbelakang :)

Stridz said...

hahaha. well said, rasyd!