Friday, July 25, 2008

Philosophy dan aku...

Untaian kata hukamak:
jika anak dibesarkan dengan celaan dia belajar memaki
jika anak dibesarkan dengan permusuhan dia belajar berkelahi
jika anak dibesarkan dengan cemuhan dia belajar rendah diri
jika anak dibesarkan dengan penghinaan dia belajar menyesali
jika anak dibesarkan dengan timbang rasa dia belajar bersabar
jika anak dibesarkan dengan dorongan dia belajar percaya diri
jika anak dibesarkan dengan pujian dia belajar menghargai
jika anak dibesarkan dengan keadilan dia belajar dengan kesaksamaan
jika anak dibesarkan dengan jaminan dia belajar mempercayai
jika anak dibesarkan dengan dokongan dia belajar mencintai dirinya
jika anak dibesarkan dengan penghargaan dan persahabatan dia belajar mencari kesayangan.


Salam~
Saya memang suka pada falsafah, sebab tu bila saya terjumpa entry ni.. huhu, terus terpikat pada kata kata dan maknanya. Kata kata ni saya jumpa dalam blog seorang yang bergelar ibu.

Credit to Ibu ida@beautiful life. Saya amik dari blog ibu ida :) Such a nice philosophy. Cuba korang baca dan pahamkan betul2 apa yang sebenarnya nak disampaikan. Untuk umi dan abi yang sedang mendidik anak2, saya rasa falsafah ni cukup penting. Untuk kita2 yang belum ada keluarga sendiri, haa.. penting gak, ilmu nih, nanti kalo dah kawen, boleh la ingat balik falsafah ni. hehe =>

I love philosophy.

Salam~

p/s: to all my seniors and friends yg dah kawen, this is for you all k... :)


2 comments:

zliah said...

opss patutlah macam kenal je kata2 tu~
hehe :)

Anonymous said...

mesti la knal.. umi sendiri.. :) err ade kena byr royalti pape ke? hehe.. =)