Monday, March 09, 2009

Graduate? Takda kerja? Ekonomi tak ok?

Nak tulis ape yer? Sebenarnye saja rasa nak menulis, tapi tak ada idea. Baca nota, buat latihan sikit sudah. Exam esok malam dan khamis depan. Bersedia? Hmm.. insyaAllah boleh la kot untuk esok tu.

Mengikut satu statistik yang diberitahu oleh seorang pensyarah di MMU ni, terkini lebih kurang 100 000 orang yang telah diberhentikan kerja. Ramai tu. Satu jumlah yang besar. InsyaAllah kalau semua berjalan dengan baik, saya akan habie belajar bulan 5 ni.

Jadi lepas tu mesti la nak kerja. Takkan dah habis belajar pun masih nak nyusahkan mak ayah, betul tak? Nak kena bayar kereta kalau ada kereta, hutang pinjaman pelajaran bagi yang ada berhutang, dan mestila semua orang ingin berkahwen. Kena la kumpul duit. Lain la kalau ada pakej kahwen percuma. Hoho..

Dengan susana ekonomi yang tak menentu hari ini, ada kerja ke? Boleh ke dapat kerja? Inilah antara soalan-soalan yang berpusing-pusing dalam kepala mahasiswa yang bakal tamat belajar. Bagi pelajar yang dibawah tajaan mana-mana syarikat, seperti contoh tajaan YTM (Yayasan Telekom Malaysia), mungkin tidak risau sangat sebab akan dipanggil untuk berkhidmat kepada Telekom. Tapi itu pun belum tentu. Kalau Telekom dah ramai pekerja, kena la cari kerja sendiri.

Cabaran ni. Tapi insyaAllah, tak perlu risau. Mesti ada rezeki masing-masing. Usaha ja. InsyaAllah ada la tu. Jadi tak perlu risau sangat pada yang bakal tamat belajar. Fokus pada saki-baki masa di alam kampus ni. Buat yang terbaik.

Memang ekonomi tak baik sekarang ni. Itu kita serah pada pihak bertanggungjawab uruskan. Tapi pihak bertanggungjawab tu pun kena la betul-betul berusaha untuk pulihkan suasana. Jangan la asyik beri kenyataan:

"Ekonomi kita masih boleh bertahan"
"Kita ada kekuatan dalaman yang tersendiri"
"Kita ada pakej ransangan"

Huh.. Mana boleh tahan. Bagi yang belajar ekonomi, mesti tahu lah, Malaysia ni, ekonomi kita sangat bergantung pada FDI (Foriegn Direct Investment), dan U.S antara rakan dagang Malaysia yang besar. Kalau di U.S pun terkesan dengan teruk, macam mana kita bole bertahan?

Ajaib ni. Kita lagi hebat dari U.S ke? Kilang Panasonic Melaka dan tutup, Seagate Prai pun sama, dan banyak lagi lah. Boleh kata dah banyak pelabur asing tutup kilang dan keluar dari Malaysia. Harapnya biarlah orang yang betul-betul faham tentang ekonomi jalankan tugas perekonomian kita. Tapi yang penting kena bersih, adil dan amanah. Penting tu.

Wah, panjang pulak membebel ni. Okelah, sambung lain kali.

1 comment:

rasyd said...

sape2 yang xde keje meh jumpa saya.sy ajar macam mana nak jadi trader foreign exchange market.3 trilion usd transaction sehari.heu heu heu

p/s:saje je spam blog abg aizam ni