Sunday, March 08, 2009

Hujung minggu~

Wah... exam dah dekat!! 10 hb paper 'Human Resource Information System', 19 hb paper 'Strategic Management'.

Tapi masih dok main-main lagi nih!! Huh.. fokus-fokus!! Semalam sabtu ada persediaan 'LDK' amir. Malam sebelumnya ada persediaan 'I.T' duang. Petang lepas kelas amir, pergi makan 'the best' Capati 'ever'!!!

Mana tah ni nizam syamil jumpa kedai tu... jauh jugak, dalam 20 minit perjalanan naik kereta. Jalan nak ke Tehel nun. Tapi takpe, sebab capati dan kari dia yang 'best' punya pasal, jalan jek.

Hari ini ahad, wah... belajar-belajar! Semalam tengok cerita 'IP MAN'. Menarik cerita tu. Serius menarik! Kisah bagaimana seorang yang hebat kunfu tapi tak sombong dan bangga diri. Kisah seorang suami yang amat mengasihi isterinya. Bertuah orang perempuan kalau semua suami macam tu.

Kisah bagaimana masyarakat 'China' berjuang untuk terus terus hidup dizaman penjajahan jepun! Dan akhirnya bagaimana dia mempertaruhnya dirinya sebagai ganti demi mempertahankan maruah bangsa dan negaranya.

Keseluruhan, terbaik cerita ini. Saya terfikir, ini sepatutnya menjadi sifat seorang mukmin. Malah mungkin lebih baik dari ini. Kita perlu berusaha. Memang kita tidak sehebat para sahabat, tidak sehebat para mujahidin, tapi kita diberi ruang dan masa untuk terus berusaha.

Kerana tidak ada alasan untuk kita katakan kita tidak diberi kesempatan, tidak diberi peluang dan tidak tahu bagaimana. Al-Khaliq alam ini telah berikan kita secukupnya. Hanya diri kita yang mahu atau tidak. Jika kita bekehendakkan kebaikan, maka akan dimmudahkan jalan untuk kita, InsyaAllah.

Eh, sudah-sudah, pergi baca buku. Exam dekat dah! Huh...

p/s: kejap ia datang, kejap ia pergi... hmm... apa benda? :D

Disclaimer: Pandangan peribadi penulis.

No comments: