Sunday, March 01, 2009

Nyaris kena RAGUTT!!!

Salam...

Haa.. petang tadi dalam pukul 5.30 macam tu, saya keluar makan sorang2 jer kat Farisa. Setelah sehari suntuk kemas bili ni bagi cantekk... vakum satu blik, sampai tilam ngan bantal pun vakum gak... tak kire lah, asal boleh jer...

Sampai Farisa, saya duduk kat luar, malas duduk kat dalam, sebab nak amik angin petang kononnya. Pastu akak biasa tu pun datang amik order dalam loghat kalate campur thailand dia.

Nasi putih telur bungkus dengan air kopi O ais. Masa tu saya sorang2 makan kat bahagian luar kedai, dan satu pasangan 'couple' tengah makan kat dalam kedai betul2 depan saya. Itu je yang ada kat kedai makan masa tu selain orang kedai.

Order sampai, saya pun makan la dengan lahapnya, lapo sehari tak makan lagi. Asyik makan mamee ngan air gas alas perut dari pagi. Tengah syok layan nasi putih ngan telur bungkus tu, tiba2 terasa macam nak paling sebelah kanan pulak.

Saya duduk menghadap kedalam kedai. Jadi sebelah kiri saya US Pizza dan sebelah kanan deret kedai2 kosong. Bila saya berpaling je sebelah kanan, nampak sorang mamat india, sedang berjalan ke arah saya.

Tengok gaya orangnya, memang suspicious abis la, dengan rantainye, gelang tangan nye. Iskk.. lain macam je mamat nih. Terus saya capai handphone, wallet, dan kunci kereta yang saya letak atas meja. Huh, siapa yang selalu makan ngan saya memang tau sy tak suka letak barang2 tu sume dalam poket waktu makan.

Tapi suspect punya pasal, saya amik sume tu letak dalam poket on the spot time nampak mamat yang suspicious tu. Tiba2, terus mamat tu berhenti, ada la jarak dalam 4 meter lagi nak sampai kat saya. Dia patah balik jalan terus sampai hujung.

Pastu ade sorang lagi mamat melayu datang dari hujung kedai tu, jalan ke arah mamt india kemudian dua2 terus hilang menuju ke arah belakang kedai. Pastu dua2 naik motor Honda EX5 warna hitam palt no. MAD 6775.

Mamat melayu tu bawak motor, si mamt india tu bonceng. Saya jadi blurr... arr.. pehal mamat india ni, mula2 jalan laju je, pastu tiba2 berhenti, patah balik, naik moto ngan kawan dia yang memang saya tak nampak kat mane derang letak motor tu.

Pastu terus terdetik dalam hati, huh... kompom ni geng2 peragut yang meragut depan umah maun haritu. Saya terus habiskan makan, bayar dan balik.

Saya bawak kete saya keluar ikut hujung deretan kedai yang boleh terus kelaur kat traffic light IPK tu. Pastu mase nak keluar simpang tu, saya saje tengok cermin belakang. Rupa-rupanya derang ade kat situ lagi. Derang tak perasan saya nampak derang sebab saya dalam kete. Saya tengok derang pun gune cermin belakang je.

Pastu saya perlahankan sikit kete. Rupa-rupanya lepas saya abis makan. Derang bawak moto derang pusing sekali lagi depan kedai tu. Assumption saya, derang pusing tu sebab nak tengok lagi kot2 ada sapae2 lagi yang ade tengah makan dan letak barang2 penting atas meja.

Port derang letak moto memang baik. Derang letak kat pokok mangga kat hujung corner deret kedai tu. Mula2 derang akan round usah2 dulu. Kalo ade mangsa contoh macam saya tadi. Derang akan letak moto kat pokok mangga tu yang memang kalo kita tengah makan takkan nampaknya. Sebab moto tu kat belakang kedai.

Pasti mamat melayu tu ready dengan motor. Si mamat india tu pulak buat2 jalan, bila dah dekat dia ragut je ape yg ada atas meja. Kalo dia nak rasa lebih secure, maybe dia akan siku2 skit kepala orang tu contohnya macam saya tadi supaya penin2 skit tak sempat nak kejar dia.

Dia lari laju2 kearah belakang kedai tu, tak jauh, dekat je, pastu mamat melayu tu dah ready, mamat india melompat dengan penuh tenaga terus celapak atas motor, terus mamat melay memecut sekuat hati.

Wahhh... satu kerjasama yang hebat dan mantap lagi harmoni antara kaum melayu dan india. Mesti derang ni suka tengok wonderpets, sebab tu derang tahu kepentingan kerjasama!! Tapi silap tempat lak.. huh..

Apapun, Alhamdulillah, saya dipelihara dari kejadian buruk tu. Syukur pada yang maha Esa. Nasihat pada kawan2, jangan letak apa2 atas meja makan. Saya nyaris2 jadi mangsa. Pada yang masih aktif kat luar tu dok meragut, menyamun, bertaubatlah. Tengah2 meragut tiba2 mati sebab serangan jantung, haa... kan susah.

Kalo nak ragut, pergi ragut rumput banyak kat tepi jalan, yang tu orang tak marah. Tolong cantikkan alam sekitar lagi... ;)

Oke..

Berhati-hati semua ;)

7 comments:

Anonymous said...

daya imaginasi yg tinggi..mcm penh bt je..haha.np nk mkn,barang sume ltk atas meja..

Anonymous said...

sis,
tak baik berburuk sangka.
diorang jujur tuh.
semangat integrasi tinggi tuh.
isyh2..

rasyd said...

hehe sy slalu letak barang atas meja.saje bagi honey port kat mamat mcm tu.kalau diorang nk ragut je saya bagi jurus siku kat kepala = D

Nurul Aizam Zaini said...

to stranger: haha.. x panag buat, tapi kawan2 ade yg dh penah kena, jadi tau la taktik2 derang tu.. sbb apa? sbb rimas kalo nk mkn poket kembong sana sini.. x selesa nk duduk..

to bro zyedz: ala bro.. baru anjing menyalak bro dh cuak, ni ckp org bro... rilek bro.. belum kena situasi mcm sy lg bro, kalo kena sy mesti bro dh nangis2 dh glabah... haha..

to rasyd: hoho.. honey port ek?? sekali dia bwk pisau ke pistol ke... xde siku2 dh.. mmg 3 suku trus kita dibuatnya... haha..

Anonymous said...

aizam mana bole letak barang dalam poket...perut jd ketat..almaklum la kan..hihihi

Nurul Aizam Zaini said...

to anonymous: alahaii... x yah menyorok belakang pokok la HAMDAN oiii... nampak.. hang kan boroi... hahha... :D paku dulang paku serpih nampak... :>

Anonymous said...

ada jgk org yg nk ragut ko ek.... ahahaha.... well, take care lah wahai Bobo... because we care~~~ waaa... kuikuikui