Friday, August 29, 2008

nasyid?? ~

Salam~

Hmm... sebut ttg nasyid, sy pernah terlibat dlm kancah ini kira2 5 thn yg lalu sekitar thn 2002/2003. Masa tu team kami nama ISME, team senior lak nama E-CLASS. Sempat la merasa nyanyi di pentas2 MMU, majlis2 anjuran kelab2 di MMU juga persembahahan bersama sama kumpulan nasyid2 terkenal tanahair seperti nowseeheart, rabbani, firdaus.

Tapi setahun lepas tu sy berhenti. Ada juga 2-3 kali org jemput nyanyi sekali sbb x cukup ahli, jd sy pun tolong lah. Tapi tu je lah..pastu smp la ke hari ini dah x bernasyid di MMU nih. Bnyk kali juga ada yg ajak supaya kembali aktif bernasyid tapi sy ttp tolak.

Masa tu sy bg alasan ada reason sendiri~ tapi harini sy nk bgtau sebab sebenar knape sy x bernasyid secara aktif dah... Sebabnya susah nk jaga niat~ ;)

Hmm... korang x percaya eh.. cuba korang try dulu skali, naik atas pentas, pastu org ramai kt bwh kira2 dlm 1000 org ke.. nampak pulak adik2 manis kt bwh pentas tu... hmm... bukan nk cakap x bole jaga niat, tapi hakikatnya susah... sy telah lalui...

Bila kita bercakap senang la.. " jaga niat betul2 " , " niat kena betul " , " kena kuatkan niat " dan bagai2 lagi lah cakap2 mcm tu....

tapi bila kita ada kt atas pentas... hahah.. hanya tuhan yg tahu... jadi atas sebab "precaution step" lebih baik saya tarik diri dari dunia nasyid... Mmg niat insyaAllah ikhlas, betul, jelas, tapi hakikatnya... nak jaga niat bila di pentas sgt susah~ cuba dulu baru tahu yer...

ada juga persembahan nasyid yg baru2 ni ( x baru gak la, dlm thn lepas ) di kampus saya berpeluang nonton persembahan drg... dari pengamatan sy, ada juga kaum2 hawa yg seolah kusyuk nonton, siap kuar henpon rakam lagi tuh.. hmmm.. terpulanglah... itu apa yg sy lihat.. jd ini la antara sebab2 kdg tu nasyid dh x dpt merobah hati manusia lg, malah hanyut dgn irama dan lirik yg kdg tu lagho dunia.. haha..

bukan sume kaum hawa mcm tu yer~ sebahagian jer, ada yg bagus.. ;)

apapun bg yg bernasyid sy akn terus sokong anda dr blakang tabir, apa terdaya sy bantu, tp sy tidak lagi akn ke penats nyanyi bersama sama.. kalo betul2 suka nyanyi nasyid, tonjolkan imej penasyid yg baik... jgn hnya sekadar di bibir, tp perlu hadam dlm hati agar mendarah daging dgn isi..

Salam~ :D

2 comments:

Anonymous said...

saya pernah mengenali seorang ahli kumpulan nasyid sewaktu menuntut di MMU cyber dahulu, tidak perlulah saya nyatakan namanya disini. Namun saya dapati saudara dan rakan saya tersebut mempunyai pandangan yang berbeza mengenai nasyid.

Saya kagum bila saudara menyatakan saudara berhenti bernasyid kerana maksud saudara untuk berdakwah tidak kesampaian. Itu membuktikan saudara memang berniat ikhlas untuk berdakwah. Walau bagaimanapun, alangkah baiknya jika saudara dapat terus berdakwah dalam bentuk yang lain walaupun bukan dalam bentuk nasyid.

Terima kasih.

Anonymous said...

pada remi...
tulisan itu saya nyatakn yg sy tidak lagi bernasyid... bukan terus berhenti dr menaympaikn risalah Allah s.w.t...

insyaAllah... dgn sedikit kudrat yg Allah kurnia, sy masih lagi berjalan dlm meneruskan amal islami agar terus sampai pada semua masyarakat.. :)

maksud hidup utk menjadi penerus risalah ini dlm medan yg berbeda beda :)

cuma berhenti bernasyid... tidak terus diam dr medan dakwah insyaAllah ;)

salam~