Wednesday, August 13, 2008

siap dan rancang~

Salam and very good day to all~

Today in the class, my lecturer said something wise and wisdom. It really make me think about it. He said " god can create all good people in this world, but why god still create bad people? Its bcoz god want us to appreciate the good people".

See, even this particular lecturer not a Muslims, but he can understand at least from his point of view. This is related to my previous article topic name "kerja kita~". We must choose the right people as our references, sources, and reliances. This is kind of people should we appreciate.

If you dont understand what am I talking about here, you should have go and read my previous entry.

Thank you~

Satu lagi mende nk kongsi ngan sume. Bahasa melayu la plak yerr... malas nk ckp omputih dah..
mende ni simple je.. hari ini kita mahasiswa khususnya or masyarakat semua, umumnya sedang sebuk dok merencanakan jadual harian supaya kt lebih bersedia utk esk hari.. cthnya laa.. kalo student MMU, kt sebok susun jadual stadi, nk stadi yg mana dlu? xm mana dlu? bape chapter dh habis? assignment dh siap lom? bila kn hantar? presentation dh ready blom? weekend ada prog ni, pastu esknya prog lain lak... huu.. bznya kita merancang hari2 kita..

blom masuk org yg dh kerja n kawen.. lagi laa.. kerja nk kena hntar next week, duit rumah, duit keta, duit api air, duit sekolah anak2 dan bagai lagi la.. semua org sebuk merancang dan merencanakan diri masing2 utk kejayaan masing2..

TAPI.... pernahkan kita merancang utk bagaimana hendak bedepan dgn Allah.. Apa sudah kita persiapkan diri utk menjawab pertanyaan2 Allah? Sudah cukupkah apa yg kita buat sekarang ini sudah cukup...??

Lihat lah manusia.. tatkala kita dok sebok merancang itu dan ini, nak beli itu nk beli ini, dh stadi ke blom, kita terlupa utk mempersiapkan diri menghadap yg ESA! semua org akan ditanya kelak, akan peranan dan sumbangan kamu pada Agama.

Untuk berhadapan dgn yg Esa juga kita perlu merancang. Apa kita sudah siap diri berhadapan dgn Azzawajalla? Apa kita upaya jwb semua soalannya? Apa kita ada bekalan yg cukup utk dipersembahkan pada nya.

Rancanglah masa kita dgn baik, dan sebaik baik merancang, jgn hnya tumpu pd dunianya, kerna tertegaknya islam memerlukan kebaikan kita mengesani masyarakat~

Kita perlu mengesani suasana, bukan suasana memerangkap kita.

Salam~


No comments: