Sunday, October 12, 2008

Tan Sri Nurul Aizam Zaini D.P.M.P , D.P.S.M , S.P.M , P.M.R , P.W.T.C, K.L.C.C, W.W.E

salam mun aleyk'

berita tersebar luas ttg penganugerahan datuk pd Shah Rukh Khan, tapi sy memilih utk komen ttg ini sedikit lewat... Datuk ya?? iya, suatu ketika dulu sy juga terpengaruh kuat dgn filem lakonan Datuk ini, tapi sekarang bukan tidak langsung, sudah dikurangkan, filem2 yg dilakonkan beliau diakui ada juga yg bagus..

tapi sy tidaklah smp bersetuju hingga Shah ini diberi pengkitirafan sebegitu rupa sekali... tapi difikirakn lagi... ahh.. biarlah dia dianugerah apa sekalipun... peduli apa sy.. apa gelaran datuk itu membuktikan dia labih bagus dari org lain?? apa gelaran datuk itu mengangkat martabat dia sbg manusia yg lebih baik dari manusia lain??

biarlah mereka mereka manusia yg gila pangkat dan darjat dunia terus mengejar kurnia dunia ini, biarkan mereka terus melengkapkan koleksi pingat dibelakang nama mereka.. tersusun rapi selepas nama DPMM,SUK,SPM,PMR,UPSR,AADK,WWF dan berbagai lagilah..

biarlah mereka, mungkin ini dapat membantu meringankn beban mereka di dalam liang lahat nanti, mungkin juga pangkat ini memberi kelebihan pada mereka supaya soalan mungkar dan nankir utk mereka lebih mudah, atau juga langsung tak perlu sesi soal jawab bersama mungkar nankir dek kerana kelebihan pangkat yg mereka ada.. mungkin pada pndangan mereka...

biarkan mereka terus mengumpul koleksi peribadi ini.. supaya nanti dikuburan, batu nesan mereka juga besar kerna perlu ruang utk ditulis semua pangkat dan darjat dunia ini...

mungkin tafsiran ayat al-quran ini dpt kita jadikan rujukan...

surah al-Kahfi, ayat 46 maksudnya:
"harta benda dan anak-anak itu adalah
perhiasan didunia dan amal -amal
soleh yang kekal faedahnya itu lebih
baik di sisi Tuhan kamu sebagai
pahala balasan dan lebih baik sebagai
asas yang memberi harapan"

surah as-Syura ayat 36 maksudnya:
"Oleh itu, apa jua sesuatu yang diberikan kepada
kamu, maka ia hanyalah nikmat kesenangan
hidup didunia ini sahaja (sebaliknya) apa jua
yang ada di sisi Allah (dan pahala hari akhirat)
adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang orang
yang beriman dan yang berserah bulat bulat kepada
Tuhannya"

bukan memberitahu sy ini sudah cukup baik atau sy mmg bagus, tidak langsung.. tapi ini cuma utk kita yg suka akan kurnia dunia berfikir sejenak...

sama sama kita ingat mengingati satu sama lain.. sy juga punya kekurangan diri.. muga muga semua kita dirahmati.. ~amenn~

13 comments:

Anonymous said...

org yg pangkat datuk bagai ni.... ade gaji tak?? kalo ade gaji.. aku pun nk berebut jgk.. tp, kalo tak der... baik x payah!!!

Nurul Aizam Zaini said...

gaji ek?? ade jenis yg dpt elaun.. ade jenis yg xde..

ko nak gak ker?? nnt birthday aku nama ko aku senaraikn sbg seorang penerima pingat yg akn bg ko title "Diva of Asia" hehehe..

aku pun bole bg jugak.. igt drg jer.. huh. :D

adios diqq~

rasyd said...

ala jeles la tu.dgn shah rukh khan pn nak jeles.hahaha~~

Anonymous said...

spe rasyd ni? knapa lansung tak membina komen awak?

Anonymous said...

ala xyah la nk ber anynamous.tension la tu.sy pn boleh anynomous kalau nk kutuk2 ni..haha~~

rasyd said...

eh ada orang backing sy plak.anynomous nk tau sape sy?sy la orang yg dh tgk jatuh bgn abg aizam since tahun 2003.nk komen membina pn x bleh la.nant tergelak kalau baca balik.hahaha.tgk gelak lagi...

fendy_ahmad said...

Awas bila mengomen tentang penganugerahan pangkat-pangkat kebesaran, silap-silap boleh diklasifikasikan sebagai 'menderhaka' / tidak menghormati pihak yang menganugerahkannya.

Penulis orang PERAK kan...

apasal tak komen pasai isu Ketua DAP Perak yang agaknya amat besar sumbangannya kepada bangsa dan negeri sehingga dapat Datuk setelah baru sebulan dua jadi Exco jek....

rasyd said...

tu sbb sy cakap penulis jeles abg fendy.tp nk suruh komen membina plak lagi..haih~~

aduh jahatnya daku~~

Anonymous said...

Saya pun tidak berapa setuju dgn penganugerahan Datuk kpd SRK.

Tetapi kenapa orang-orang yang menerima darjah-darjah kebesaran ini penulis hendak dikaitkan dengan keadaan mereka semasa di liang lahat dan juga alam kubur? Perlukah? Adakah penulis tahu keadaan mereka di sana?

Adakah orang yang menerima darjah-darjah ini semuanya x cukup amalannya belaka?
Sedangkan Imam Besar Masjid Negara juga merupakan seorang Tan Sri dan Dato'.
Tan Sri Dato' Syaikh Hj.Ismail bin Hj.Muhammad
Adakah ini pun anda hendak samakan dengan entry penulis?

Manusia pada asalnya sama. Perbezaannya hanyalah ilmu seperti perbezaan manusia dengan haiwan adalah kerana percakapan dan akal. -Maksud Hadis-

Nurul Aizam Zaini said...

hmmm.. ada yg tersilap membaca isu yg saya tulis... mmg lah cetusan entri ini bermula kisah penganugerahan SRK.. tapi cuba lah baca dan fahamkan isi yg sy sampaikan..

saya quote semula

" biarlah mereka mereka manusia yg gila pangkat dan darjat dunia terus mengejar kurnia dunia ini, biarkan mereka terus melengkapkan koleksi pingat dibelakang nama mereka.. tersusun rapi selepas nama DPMM,SUK,SPM,PMR,UPSR,AADK,WWF dan berbagai lagilah.."

mereke mereka yg gila kan semua ini sahaja.. sy tidak katakan haram atau berosa dianugerahkan kurnia ini..

sbg contoh, bapa kepada teman rapat saya juga dianugerahkan "Datuk" tetapi sy tidak pernah tahu sehinggalah ke suatu masa ada peristiwa yg menyebabkan sy tahu sendiri.. hatta bapa beliau juga hanya guna gelaran itu hanya utu tujuan rasmi yg penting sahaja, selebihnya, tak pernah pun letak DATUK di depan nama, ini bukti masih ada manusia yg juga dianugerahkan kurnia tetapi tidak pernah berbangga.. tidak dikecoh kecoh..

kenapa sy kaitkan dgn liang lahat? saudara anonymous telahpun jwb..

quote:

"Manusia pada asalnya sama. Perbezaannya hanyalah ilmu seperti perbezaan manusia dengan haiwan adalah kerana percakapan dan akal. -Maksud Hadis-"

inilah jwpna nya, jika org itu bukan tujuan dia menejar kurnia dunia,insyaAllah selamtlah dia, tapi jika kurnia dunia itu adalah tujuan utamanya.. entahlah..

imam besar masjid negara... jika kurnia itu bukan tujuan utama beliau tidak menjadi masalah..

perlu fahami maksud MEREKA MEREKA MANUSIA YANG GILA PANGKAT..

siapa kata tak ada manusia begini.. ada.. cubalah cari..

Anonymous said...

Isk isk, apa gaduh-gaduh ni..
Yang rasa student tu study, tgh final ni
Yang rasa bukan student tue, buat kerja bebetul.
Yang rasa demam tuu amik MC
Yang rasa dah habis exam tuu tunggu aku abes exam pastu kita gi tgk wayang sesama
Yang rasa banyak masa barulah mengomen dekat sini cam aku
Hahaha..

Apa datuk-datuk ni, Aku tatau apa datuk ni
Datuk aku dulu pon aku panggil “chair”
Bukan “Chair” kerusi tapi chair bahasa orang kedah
Maksudnya Datuklaa..

Daripada gaduh-gaduh ni baiklah kita berselawat ke atas Nabi Tan Sri Dato Seri DiRaja Wira Paduka Utama Termulia Terhormat Muhammad Sallallahualaihi wasallam.

Dan marilah kita mendoakan KEMUSNAHAN kepada musuh agama, perasuah, perompak, penyeleweng atau penyamun tarbus walaupun nama dia ada Tan Sri Dato Seri DiRaja Wira Paduka Utama Termulia Terhormat atau apa saja. Contoh manusia begitu boleh tengok dekat link ni. Tajuk dia “Lagi Skandal DATO SERI Najib???!!”

http://perakexpress.com/?p=2222

Apalah hangpa ni, kalau saidina Ali dulu sapa suka panggil dia dengan gelaran yang mulia-mulia, dia sumbat tanah masuk dalam mulut.. Hamik padan muka!

Segala nama dan kemuliaan hanya selayaknya bagi Allah. Manusia ni hamba pencacai hingusan taik palat jer. Hahaha.. Tak kira laa Imam Besar ker, Mufti Besar ker, Perdana Menteri besar ker. Kalau dia riya’ dengan gelaran dia, tengoklaa nanti kat akhirat berapa layanan VIP dia akan dapat kat padang Mahsyar esok.

Ok I mau sambung study

Peace No War

rasyd said...

Dato' Dr Khairol Khalid,p study esok nk xm.sempat lagi baca skandal najib dan abg aizam.hehe~~

rasyd said...

okla sedikit komen positif dari sy.sebenarnya sy setuju dgn pendapat abang aizam berkenaan pemberian pangkat Datuk kepada Shah Rukh Khan.Masakan tidak,pada minit pertama Utusan menyiarkan berita berkenaan penganugerahan tersebut, terus terpacul di mulut sy yg derhaka ni;"Bodoh gle khalil yaakob ni.ingatkan rosmah je minat shah rukh khan" (ops~~)

berkenaan pangkat bak kata al keriani dan abg aizam,x bawak masuk kubur.plg lama pn pegang pangkat tu 40-60 tahun.lpas tu bila kat padang mashar nant title kita cuma "si ponan bin si ponan" plak > 1000 tahun(sehari di sana = 1000 tahun di bumi.mashaAllah)

bercakap ttg title ni saya teringat sebelum arwah atok saya,yaakub meninggal,mak saya bawa tinggal kat rumah kami d kl utk jaga allahyarham yang makin lemah dan menunggu masa dipanggil 'balik'.seminggu sebelum atok meninggal baru baru saya tau rupanya dia ada the so called title Dato' Jenang daripada istana N9.Dato' Jenang ni pemelihara adat pepatih N9 dan pelantik Dato' Undang.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Abdul_bin_Ali

tp x pernah sy tgk dia berbangga dgn title dia.malah beliau seorang yg merendah diri dan kuat beribadah.mcm ni la yg kita nak,ada title tapi orang tak tau = )

Semoga atok dikumpulkan bersama para solihin di padang mashar nant.amin.rindu kat atok.nant kita jumpa pada umur yang sama,insyaAllah.Al-fatihah..