Sunday, November 30, 2008

hujung minggu yang padat,penat tapi menarik~

Salamun aleyk'

Wah.. hujung minggu ini memang sangat padat, dan juga gembira sebenarnya.. tapi buat masa sekarang ini saya tak mahu la nak cerita kan ape yang gembira dan menariknya hujung minggu ni, yang itu nanti saya akan "upload" sahaja gambar kemudian, dan nanti korang tengoklah puas puas ape yang menarik tu..

Ada 2,3 program yang menarik sepanjang hujung minggu ini.. Tapi untuk "entry" kali ini ada beberapa isu yang saya nak sentuh yang mana saya kira sudah lama juga saya tidak tampalkan isi isi ilmiah yang bole kita bincang secara akademik di sini.

Sebelum itu, saya nak pohon maaf pada akhi akhi yang join futsal pagi tadi (ahad) jika ada yang saya tersilap sebut atau apa apa perkataan yang tak sedap di dengar, bukan ape, tadi tu memang excited lebih skit sbb nk kaco hamdan, makanya macam macam lah ayat ayat pancing nak lekakan hamdan dan terbukti berjaya.. ( kita berjaya akhi azril )

Berbalik pada topik...

____________________
Isu 1

Hari ini (ahad malam) di dewan utama dalam kampus, ada satu konsert charity anjuran sebuah persatuan, dan kebiasaanya program hiburan akan sentiasa dekat di hati anak anak muda. Alhamdulillah, niat yang sanagt murni untuk tujuan charity. Satu objektif penganjuran yang cukup baik, cumanya, caranya agak kurang tepat dari kacamata saya. Saya tidak mahu menyalahkan siapa penganjur atau pengarah program dan sebagainya, ada mungkinnya mereka tidak tahu, dan tujuan saya cuma untuk beritahu, itu saja.

Dalam islam kita kerna sentiasa ingat, yang mana saya kira seperti semua sedia maklum ada satu konsep iaitu "niat tidak meghalalkan cara." Apa ni??

Mudah saja, contohnya, seorang si A curi duit si B untuk beri makan kepada si C yang susah ataupun kisah robinhood, curi atau rampas duit orang kaya dan diberikan kepada orang susah. Niatnya sangat murni, tapi malangnya cara itu tidak dibenarkan dalam Islam. Mencuri tetap salah dan dosa. Islam ada cara yang baik untuk atasi semua ini.

Kepada rakan rakan diluar sana yang punya niat yang baik untuk dinaikkan, insyaAllah saya sedia membantu agar ia menuju ke jalan destinasi yang betul melalui jalan yang tepat. Saya sokong 100% niat rakan rakan untuk charity, cuma kita harus perbaiki sedikit tatacara urus atau cara pelaksanaan. Itu saja. :)

______________________
Isu 2

Kebelakangan ini saya menyedari iklan iklan di televisyen semakin hari semakin agak terbuka, atau boleh juga saya maksudkan keterlaluan dalam konteks kita masyarakat timur lebih lebih lagi sebuah negara yang meletakkan islam sebagai agama rasmi. Tidak perlu dinyatakan iklan apa, tapi ada. Bukan itu saja malah, di shopping complex yang besar, amat mudah untuk kita dapati poster poster, gambar, atau berbagai lagi yang saya kira menjolok mata. Seharusnya tidak berlaku, namun sebaliknya perkara ini secara terbuka di khalayak awam. Lebih dari itu, saya terserempak dengan wanita muda yang 3/4 bogel tanpa ada segan silu, berjalan ditengah tengah khalayak awam mengerdarkan risalah di salah sebuah shopping complex yang saya pun tak tahu apa isi kandungan risalah itu. Saya boleh buktikan apa yang diperkatakan ini. Saya juga yakin saudara semua pun tahu. Kita bukan mahu menghukum sesiapa atau apa, tetapi perlu ada usaha.

Usaha untuk setidaknnya mengurangkan suasana yang tidak sihat ini. Ya mungkin benar ada pihak akan mengatakan " sekarang dunia dah berubah, kita berada dalam era globalisasi yang kompetetif, persaingan makin kuat dan kita harus lebih agresif dan kreatif jika mahu menerajui industri".

Apalah ada pada globalisasi jika tidak digarisi dengan panduan yang benar. Seperti makan goreng pisang yang telah sejuk dan masuk angin. Kita benar makan goreng pisang, tetapi nilainya tak sama jika makan yang masih panas panas dan tak masuk angin. Kita berbicaara soal nilai. Apa ada pada nilai globalisasi yang tidak digarisi dengan lingkungan adab sopan ketimuran. Sehinggakan mengeksploitasi perempuan untuk dijadikan bahan "pelaris" perniagaan.

Kita semua perlu main peranan. Tak kira siapa, setiap kita perlu jalankan tanggungjawab masing masing semuga kita mampu untuk setidaknya mengurangi kesan persekitaran yang tidak sihat ini.

Disclaimer: Tulisan saya ini bukan bertujuan untuk mennyalahi mana mana pihak atau apa apa. Sekadar lontaran pandangan yang digarap dari pemerhatian penulis sendiri, dengan harapan untuk melihat Malaysia dicintai ini kembali segar.

2 comments:

Anonymous said...

tau tak perempuan tu edar risalah aper?? hahaha... ko agak2 aper????

huhuh... risalah yg die edar adlh risalah promosi lah kan... ahakss... jual digi cam!! siott jer kan!! pakai mcm sundal... jual digi cam jerk...

sekian,
diq yg sopan!

Nurul Aizam Zaini said...

huhu.. ye ke.. jual camera rupenye.. huh.. diq yg ganas.. pakai mcm *&#@** huhu.. jgn emo sgt diq.. hehe..

xpe2, dia tak tahu.. mari kita sama2 doa dia dpt hidayah.. ;)