Thursday, June 18, 2009

Bekerja...

Medan amal tidak sama dengan medan bercakap, dan medan jihad tidak sama dengan medan amal.

Ringkas tetapi penuh makna ayat ini. Memang benar! Orang yang bekerja mana mungkin sama dengan orang yang berehat-rehat sambil menonton cerita.

Nah! Seperti aku juga tergolong dalam golongan ini. Pintaku dari yang Esa, agar sentiasa memandu diri ini kepada golongan yang bekerja.

Sudah terlalu banyak masa yang aku sia-siakan . Apa masih ada peluang menebus kesilapan? Segera bangun! Jangan terleka lagi!

Memetik pesan Imam Al-Ghazali " perkara yang paling jauh adalah masa lalu". Benar! Kalaupun kota Paris itu jauh, namun aku masih mampu untuk sampai kesana biar berjam-jam, atau bertahun-tahun perjalanannya.

Tetapi, 1 saat yang baru berlalu, siapa yang bisa untuk sampai kembali ke saat itu? Berilah 100 juta tahun pun, tidak ada siapa yang mampu sampai kembali ke waktu itu.

Ya Allah, kau ampunilah dosa-dosa kami! Terutama diri saya sendiri. Semuga dalam hati ini senantiasa ada sinar walau sebesar zarah. Ameen~

3 comments:

PeJun said...

asalam..bang aizam..kat melaka lagi ke?? aishh memang nak melekat ngan pak yah je..mentang2 mong x de..uhuhu...biler nak masuk keje..ganti mdm hidayah tu..hahaha...

A said...

zam ..
pinjam laptop baru =D

Nurul Aizam Zaini said...

to pejun: aah kt mlk lg.. mana da melekat.. isk isk.. kontorversi btol ayat nih.. huhu, gnti kak dayah?? haha... xmo la, nnt ramai lak dak2 ytm x suka sy nnt :D

to azril kiara: haa?? laptop baru?? mana2?? :D