Friday, December 26, 2008

eh.. kelab ni lagi best!! eh.. yg ni lagi best laa..

Salamun Aleyk'

Jumaat Mubarakah...

Sekali lagi kita dapat bertemu penghulu segala hari. Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang memebri nikmat ini.

Pelajar baru universiti, pasti ada banyak yang perlu dipelajari dalam mendepani liku-liku hidup yang mendatang. Antara yang paling menarik bila tiba minggu pendaftaran persatuan/kelab. Semua pelajar baru diwajibkan untuk terlibat sekurang kurangnya denagn 1 persatuan.

Sudah pasti ada berbagai bagai jenis persatuan dan kelab yang perlu kita membuat pilihan. Ada persatuan 'language based', ada yang 'interest based', ada juga 'martial art based' dan tak ketinggalan juga 'sport and recreational based'.

Tapi apa kriteria kita dalam memilih persatuan ini? Sudah tentu kita akan pilih yang paling kita sukai. Bagi yang sukakan "martial art' pasti akan pilih silat, judo dsbnya, manakala yang minat pada sukan dan rekreasi pasti akan pilih bola, tennis, atau "outdoor' bagi yang sukakan aktiviti lasak.

Masing masing punya citarsa. Tidak menjadi kesalahan untuk kita memilih apa yang kita suka, namun ia menjadi satu kesalahan apabila Agama tidak menjadi landasan dalam etika berpesatuan. Batasan perlukan garisan yang jelas. Disini ramai jiwa jiwa muda hari ini kecundang.

Saudara, lakukanah apa saja yang kita sukai di muka bumi ini, tetapi jangan pernah lupa! Allah sentiasa pandang kita! Buatlah apa saja, dikiri kanan bahu pasti mencatit dengan teliti setiap gerak geri kita.

Jiwa jiwa muda, mahasiswa mahasiwi, berdiri teguh kita pada jalan Ilahi. Ingatlah, jagalah Allah dan Allah akan jaga kita. Hidup muda hanya sekali, jangan pernah kita rosakkan lagi masa muda ini. Yang berlalu lepaskan ia pergi mudah mudahan Allah ampuni kesilapan itu. Berjanjilah untuk berbakti pada Agama dan diri.

Kepada pemimpin pemimpin persatuan dan kelab, apa yang menjadi perjuangan persatuan kita? Bagaimana cara kita melaksana program persatuan kita? Apapun persatuan yang kita sedang pimpin, perlu ada garis yang jelas untuk memisahkan boleh dan tak boleh.

Jangan kerna sukakan aktiviti yang dilakukan sampai arahan Allah dipinggirkan. Sudah banyak peringatan Allah zahirkan pada kita buat mereka yang mengingkari Arahannya. Ingat...

“Setiap daripada kamu adalah pemimpin. Dan kelak kamu akan dipertanggungjawabkan atas setiap apa yang kamu pimpin.”

sabda nabi s.a.w

Sekadar itu perkongsian saya. Kepada yang memimpin, harus memimpin dengan baik. Hasilkan kader kader yang baik. Teladan terbaik, Rasulullah s.a.w. Kepada yang dipimpin, dengar arahan selagi tidak menggadai maruah AGAMA, DIRI, dan KELUARGA!

Allahu a'lam...

~semuga akhir kita khusnul khatimah (pengakhiran yang baik) dan minta jauh dari su'ul khatimah (pengakhiran yang buruk)~

Disclaimer: Artikel ini untuk diri saya sendiri, awak dan juga yang membaca...

No comments: