Wednesday, December 17, 2008

perjalanan ku bhgn. 1 ...

Salamun Aleyk'

Tahun 2002

Bermulalah hidup saya sebagai seorang pelajar Universiti. Budak kampung yang tak pernah ke bandar besar. Ke Kuala Lumpur pun tak pernah. 2 surat tawaran sampai di rumah. Surat pertama dari Multimedia University, jurusan Diploma Teknologi Maklumat kampus Melaka dan surat ke 2 dari Uitm Shah Alam jurusan Diploma Perhotelan dan Pelancongan.

Dah takdir yang maha Esa, akhirnya dengan sebab musabab setelah beberapa siri perbincangan, akhirnya keputusan memihak kepada MMU. Bermulalah pengembaraan hidup seorang mahasiswa. Bulan May 2002 saya dikenali dengan identiti baru iaitu 1021172170.

Lebih kurang sebulan sebelum (ingat2 lupa) mendaftar diri sebagai warga belia yang lebih dikenali sebagai Mahasiswa, pelajar UPM datang ke tempat saya untuk program keluarga angkat. Ada 4 orang pelajar lelaki UPM tinggal di rumah saya. Jadi ada juga nasihat yang mereka sampaikan.

Terutamanya bila saya beritahu yang saya akan mendaftar sebagai pelajar MMU perkara pertama yang mereka nasihatkan ialah.... English kena bagus!! Sana semua dalam english. Saya dah kecut perut!! Aduh.. english ke? Kepada yang tak tahu, itu adalah antara subjek yang saya kurang suka semasa di sekolah. Subjek itu juga lah antara dalam senarai corot saya bila dapat markah.

Jadinya mereka nasihat beli la kamus. Saya pun sedikit sebanyak mula gelabah! GELABAH lah... english tu.. tambahan saya budak kampung, memang kalau english ni ,yang saya betul betul tahu ialah ;

Yes, Okay, No, No problem, one, two, three, you, I, How are you? I Love you, alahai.. semua yang mudah mudah saya tahu la..

Bayangkanlah bagaimana saya nak tempuhi susana Orientasi di MMU yang semua sedia maklum dalam english, dan pelajar Antarabangsa pun ada yang jadi OC. (Orientation Committee). Nanti saya cerita lain kali kisah minggu orientasi. Jadi untuk atasi masalah english ni, mak saya beli kamus Oxford yang tebal tu. Ha amik kau.. kalo tak pandai english gak tak tahu laa.. Ada kisah menarik tentang kamus ni, tapi lain kali jugalah kisah kamus tu.

Bila berjumpa saudara mara ada yang belajar di UiTM, saya pun beritahu akan belajar di MMU. Respon yang saya terima, MMU mahal sebab dia swasta. Respon lain pula MMU tu Mahathir Mohamad University. Haishh... macam macam teori bole buat dengan singkatan nama MMU ni. Belum lagi nama MMU yang pelajar MMU sendiri beri maksud. Tak perlu la cerita sekarang yer, lain kali.

Maka ramai lah pakcik pakcik, makcik makcik yang beri ucapan tahniah, beri semangat, beri duit pun ade.. hehe.. tu yang nak tu.. :D Sebagai anak kampung yang tak pernah tinggal berjauhan dengan keluarga, Apatah lagi di tempat yang agak jauh di Negeri Hang Tuah. Nun sudah hampir ke hujung selatan tanah air.

Pedoman, panduan, nasihat, pegangan dan apa sahaja yang baik, saya ambil sematkan dalam hati buat bekalan merantau ke tempat orang. Kalau nak tahu, siap buat kenduri doa selamat kecil kecilan saja untuk ahli keluarga terdekat. Itulah, mungkin kerana dalam keluarga besar kami, belum pernah ada yang belajar sampai ke peringkat Universiti, jadinya ia merupakan satu kesyukuran buat seluruh keluarga. Tapi alhamdulillah hari ini sudah ada yang mula ikut jejak langkah saya. Sepupu saya juga telah mendaftar diri di UNiSEL Shah Alam tahun lepas.

Ayuh cucu cucu opah yang masih ramai, teruskan tradisi baru yang telah dicipta bermula tahun 2002 itu. Itu lah dia. Peranan saya sedikit memberi kesan kepada keluarga. Bila pulang bercuti, berjalan jalan ke rumah mak ndak saya, "haa, along, belajar rajin2 nanti boleh masuk U macam abang aizam". Huh, alamak aii... ke rumah mak utih lak " amirah, kalo ada masalah apa2 tanya la abg aizam kamu ni". Aduhai.. amirah ni tadi yang belajar di UNiSEL. Terlupa pula, along anak mak ndak tu kini di Politeknik di Kuala Kubu Baru. Belajar rajin rajin yer. Nanti sambung masuk U pula.

Jadinya, setelah semua persiapan selesai, barang barang keperluan dibeli dan sebagainya. Jadi, malam itu bertolak lah kami satu van. Haa amik kau... satu van tu. Biasalah, cucu pertama ke menara gading. Macam riak pula. Tidak, bukan begitu. Saya nak gambarkan betapa rasa syukur dan gembira keluarga mengiringi pemergian seorang yang berjaya ke suatu tahap lagi dalam dunia pendidikan.

Baiklah, setakat ini saja untuk kali ini. Akan disambung dalam siri siri yang seterusnya. Nantikan yer, bahagian 2 - Pendaftaran di MMU...
Justify Full

7 comments:

fendy_ahmad said...

Salam,

Nostalgik, saya suka cerita mcm ini :)

Hanif Amir said...

Sambung2!!

Ezzudden said...

tak sabar nk dgr next cite kehidupan seorang 'lagend' mmu..hehe

Anonymous said...

xsbr bc nxt episode..

Anonymous said...

teruskan..

Anonymous said...

Bro Aizam,

Cerita yg menarik.. sambung2..
tp jangan lupa bro...
ada hutang cerita yg juga perlu dibayar (mcm menarik je ceritanya), antaranya:
1)kisah minggu orientasi
2)kisah kamus
3)nama lain MMU yg pelajar beri

daa~

Nurul Aizam Zaini said...

to fendi ahmad: nostalgik ek?? heh.. kisah masa kanak kanak d mmu jer..

to hanif amir: hoho.. sabar2 seminggu satu episod :D

to ezzudden: iskk.. mane de legend den, pandai2 jek bg gelaran.. ni namanya tugu MMU sbb lama sgt belajar.. :D

to stranger: sabor encik stranger, tp kalo next epi. x menarik jgn sedih yer.. :D

to nurafaz: mekasih..

to zyedz: eh bile sy utang ngan bro zaid nih?? rilek bro zaid, nnt sy bayar cash utang tu.. ;)