Friday, December 19, 2008

err.. pokok tu lagi baik dari saya ke??

Salamun Aleyk'

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah s.w.t. Jumaat kali ini kita masih berdiri teguh dan insyaAllah muga muga keteguhan itu menjadikan kita terus berjalan di muka bumi dengan penuh rasa syukur dan ketaatan padaNYA.

Ada sedikit yang ingin dikongsi bersama dari apa yang saya dapat dari kuliah di Masjid semalam. Untuk pengetahuan, di Masjid MMU bermula isnin hingga jumaat ada kuliah dari ustaz ustaz yang berbeza. Kuliah antara Maghrib dan Isya'. Tapi kuliah semalam selepas Isya'.

Begini ceritanya, ringkas sahaja. Pernah tidak kita melihat sepohon pokok yang besar merendang. Ataupun contoh dekat bagi pelajar MMU, pokok pokok di sekitar campus. Sekali pandang ia sekadar pokok. Ia, cuma sepohon pokok. Apa yang anehnya bukan? Pokok lah.. apa yang menariknya?

Heh, cuba fikir lebih dari kebiasaan. Pokok pokok di kawasan tempat meletak kereta, ia meneduhi kereta kita. Meneduhi kita juga yang kadang kadang tumpang berteduh dari panas di bawahnya. Ada juga menjadi tempat burung burung berehat, menumpang teduh, malah kadang, sarang pun dibina didahannya.

Sepohon pokok yang tidak mampu bergerak, tidak ada mata, tidak ada tangan, tidak ada telinga, tidak ada akal, tidak ada kaki dan berbagai lagi dibandingkan dengan kita manusia yang sempurna ciptaan Allah s.w.t, tetapi, POKOK POKOK ini memberi manfaat pada yang berada sekitarnya.



Manusia tumpang teduh, burung burung berehat dan bina rumah, semut semut tumpang buat rumah dan juga cari makan. Sejuk mata memandang melihat kehijauan pohon pohon yang merendang itu.

Namun, apakah kita manusia lebih bermanfaat dari pokok ini? Apa kita memberi manfaat pada manusia lain, pada tumbuhan, pada haiwan, malah pada jalan AGAMA? Jika sepohon pokok mampu memberi manfaat pada manusia, ini kan kita..

Malu lah kita pada sepohon pokok jika pokok itu lebih bermanfaat berbanding kita. Saudara, hidup kita biar bermanfaat pada semua. Jangan sia-sia kan apa yang kita ada. Jadilah antara mereka yang bermanfaat pada hidup ini. ;)

Allahhu'alam...

2 comments:

Stridz said...

the best entry to date. keep it up!

Nurul Aizam Zaini said...

wahh.. bkan senang nk dpt pandangan kritis aben yg diq ckp sbg fiksyennist.. mana ada 'the best'..

biasa biasa aja pak.. huh! ;)